8ο Φόρουμ Διαπολιτισμικού Διαλόγου και Μάθησης | Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση ως Πυλώνας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 8o Φόρουμ Διαπολιτισμικού Διαλόγου και Μάθησης «Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση ως Πυλώνας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας». Το Φόρουμ, που έλαβε χώρα στις 17 Δεκεμβρίου 2022, ήταν αφιερωμένο στη Διεθνή Ημέρα Μεταναστών (18 Δεκεμβρίου) και διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (Έδρα UNESCO και Τμήμα Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης) και από το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Εργαστήριο Κοινωνιολογίας και Εκπαίδευσης) του Πανεπιστημίου Πατρών σε συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων.
Σκοπός του Φόρουμ ήταν να θέσει ένα ευρύτερο πλαίσιο προβληματισμού για τον ρόλο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης ως σημαντικού πυλώνα περιφερειακής ανάπτυξης και καινοτομίας. Όπως συζητήθηκε εκτενώς, οι σύγχρονες, παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες της γνώσης και του ρίσκου (Beck, 2015) επηρεάζονται δραματικά από κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, από συγκρούσεις, από την κλιματική αλλαγή αλλά και από την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών. Οι σύγχρονες κοινωνικότητες είναι όλο και περισσότερο διασυνδεδεμένες, ενώ η διαρκής παρουσία του διαφορετικού «άλλου» αναθεωρεί τις μεγάλες εθνοκεντρικές αφηγήσεις. Τα άτομα εμπλέκονται σε ένα αναστοχαστικό πρότζεκτ αυτοκαθορισμού (Giddens, 1991) σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο πλαίσιο προτάσσοντας πολυσχιδείς ατομικές αφηγήσεις και δημιουργώντας κοινωνίες πολιτισμικής «απόκλισης».
Ωστόσο, όπως σημειώθηκε, οι διαφοροποιημένες βιογραφίες και οι διαπολιτισμικές ικανότητες αποτελούν σημαντικό παραγωγικό πόρο (productive diversity) για τις κοινωνίες μας και στηρίζουν την καινοτομία και την ανάπτυξη. Αυτή η ανάπτυξη για να είναι παραγωγική και δίκαιη θα πρέπει να συμβαδίζει με την κοινωνική συμπερίληψη και την αποφυγή προκαταλήψεων και στερεοτύπων. Η ανθρωπότητα τον 21ο αιώνα ξαναμαθαίνει να ζει μαζί με το διαφορετικό μέσα από την κοινωνική καινοτομία, τον διαπολιτισμικό διάλογο και τη διαμεσολάβηση.
Οι συμμετέχοντες/ουσες στο Φόρουμ είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σχετικές παρουσιάσεις, να συζητήσουν και να υποβάλουν ερωτήματα στους/στις ομιλητές/τριες σχετικά με το περιεχόμενο και τις επαγγελματικές προοπτικές της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης στο σύγχρονο πλαίσιο της κοινωνικοοικονομικής μετάβασης.
Χαιρετισμούς απηύθυναν οι:
- Παναγιώτης Αγγελίδης, Καθηγητής, Έδρα UNESCO, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
- Δρ Δημήτριος Δεληγιάννης, Αντιδήμαρχος Διοίκησης, Παιδείας & Διά βίου Μάθησης Δήμου Λαρισαίων
- Κώστας Παπαθανασίου, Γραφείο κεντρικής Ελλάδος Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ
Ομιλητές/τριες στο σεμινάριο ήταν οι:
- Δρ Δημήτριος Δεληγιάννης, Αντιδήμαρχος Διοίκησης, Παιδείας & Διά βίου Μάθησης Δήμου Λαρισαίων
- Δρ Δήμητρα Μακρή, Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων Αστικού Ιστού Λάρισας
- Κώστας Παπαθανασίου, Γραφείο κεντρικής Ελλάδος Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ
- Δρ Αναστάσιος Βασιλειάδης, Πρόεδρος Ινστιτούτου Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας
- Δρ Πολυξένη Μανώλη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πατρών
- Δρ Βασιλική Φωτοπούλου, ΕΔΙΠ, Πανεπιστήμιο Πατρών
- Δρ Γεώργιος Σόρκος, ΣΕΠ, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
- Δρ Χριστίνα Χατζησωτηρίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
- Δρ Μαρία Βλαχάδη, Λέκτορας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
- Γεωργία Καραγιάννη, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων
- Δρ Ευγενία Αρβανίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πατρών
- Σπυριδούλα Γιάκη, Υπ. Διδάκτορας
Το Φόρουμ συντόνισαν ο Καθηγητής Παναγιώτης Αγγελίδης, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, η Δρ Ευγενία Αρβανίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημιού Πατρών και η Δρ Χριστίνα Χατζησωτηρίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.
Στο Φόρουμ έγινε επίσης εκτενής αναφορά στο Εξ Αποστάσεως Διαπανεπιστημιακό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στη «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Διαμεσολάβηση», το οποίο προσφέρεται από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Το πρόγραμμα αυτό εγκαινιάζει έναν κοινό επιστημονικό χώρο μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου στο πεδίο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Διαμεσολάβησης με στόχο τις συνέργειες μεταξύ της ακαδημαϊκής κοινότητας και των φορέων/στελεχών της εκπαίδευσης και την πρακτική εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διαφοροποιημένου εκπαιδευτικού σχεδιασμού και διαμεσολάβησης. Είναι δε ανοιχτό σε όλους τους/τις εκπαιδευτικούς, αλλά και τα στελέχη όλων των φορέων μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης που ασχολούνται με τη διαμεσολάβηση. Το κοινό ΠΜΣ προσφέρει αμειβόμενη Πρακτική Άσκηση με την αρωγή της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας του ελληνικού Υπουργείου Εσωτερικών.