«Οιστός», Τεύχος 5
Τελικός αναστοχασμός για το μάθημα της Σχολικής Εμπειρίας
Αναστοχαστικό ημερολόγιο από τη φοιτήτρια Προδημοτικής Εκπαίδευσης Μαρία Κυρατζή
Μετά την ολοκλήρωση της Σχολικής Εμπειρίας ΙΙΙ τα συναισθήματα, οι σκέψεις και οι προβληματισμοί ποικίλουν. Η πορεία μου στην πρακτική θεωρώ ότι είχε εκθετική πορεία καθώς στην αρχή όλα έμοιαζαν αναγνωριστικά. Αρχικά, όλα ήταν μπερδεμένα, μεταβαίνοντας από τη θεωρία στην πράξη, όμως με την καθημερινή επαφή με τα παιδιά και με σκληρή δουλειά αυτά ξεκαθάριζαν. Η θεωρία πολλές φορές μας δίδαξε για μεθόδους διδασκαλίας, διαφοροποίησης διδασκαλίας, τεχνικές επιβράβευσης και αξιολόγησης, που φάνταζαν εύκολα. Παρ’ όλ’ αυτά, στην πράξη, ο συνδυασμός των παραπάνω είναι πιο περίπλοκος απ’ όσο φαίνεται. Αναμφίβολα, η εμπειρία βοηθά πολύ στο κομμάτι αυτό.
Οι διδακτικές μου ενέργειες προσπαθούσα να είναι πάντα σύμφωνες με τις παιδαγωγικές αρχές. Επιδίωξα σε κάθε μου διδασκαλία να εντάξω την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών και το μάθημα να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους. Οι τεχνικές της διδασκαλίας που χρησιμοποιούσα στηρίζονταν στον διάλογο, στις ερωταποκρίσεις, στην ιδεοθύελλα, στην πειραματική μέθοδο, στα παιχνίδια ρόλων. Ήθελα να εντάξω περισσότερο στη διδασκαλία μου τη συνεργατική μάθηση, πράγμα το οποίο δεν ήταν εύκολο, καθώς η επαφή μου με τα παιδιά δεν ήταν καθημερινή. Επιπλέον, η μικτή τάξη (3-5 ετών) αλλά και ο τρόπος που ήταν συνηθισμένα τα παιδιά να δουλεύουν με τη νηπιαγωγό της τάξης αποτελούσαν παράγοντες οι οποίοι με περιόρισαν. Χρησιμοποίησα τεχνικές του θεατρικού παιχνιδιού στις οποίες τα παιδιά ανταποκρίνονταν στο μέγιστο. Καθημερινά αναστοχαζόμουν τον τρόπο διδασκαλίας μου στην τάξη με βάση το θεωρητικό υπόβαθρο που διδασκόμουν στο Πανεπιστήμιο και αναλόγως προσάρμοζα τις διδακτικές μου στρατηγικές. Για παράδειγμα, προσπαθούσα να μην διδάσκω επιφανειακά πολλούς στόχους, αλλά να εστιάζω σε συγκεκριμένους και εφικτούς στόχους, αναπτύσσοντας το θέμα εις βάθος.
Ιδιαίτερα σημαντικό ήταν το μάθημα που πήρα από τα ίδια τα παιδιά. Κατάλαβα ότι όταν δεν ανταποκρίνονται στη διδασκαλία δεν φταίνε εκείνα, αλλά ο διδακτικός μου σχεδιασμός. Επομένως, η αποτελεσματική διδασκαλία είναι αυτή που βασίζεται στα ενδιαφέροντα και το ηλικιακό επίπεδο των παιδιών.
Τέλος, η σχολική εμπειρία αποτελεί ένα όμορφο ταξίδι μέσα από το οποίο σου δίνεται η ευκαιρία να συνδυάσεις τη θεωρία με την πράξη βελτιώνοντας συνεχώς τη διδακτική πράξη.
Εγγραφή στο Ενημερωτικό Δελτίο «Οιστός»