Οι Τέχνες ως εναλλακτικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση
Ομιλία του παγκοσμίως αναγνωρισμένου καθηγητή Christopher Clouder στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
Οι Τέχνες, ως εναλλακτικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση, μπορούν να συνεισφέρουν τα μέγιστα, ιδιαίτερα στην εκπαίδευση των παιδιών, επισήμανε σε ομιλία του στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, ο Christopher Clouder, παγκοσμίως αναγνωρισμένος Άγγλος συγγραφέας, δάσκαλος, ακτιβιστής και ομιλητής. Ο κ. Clouder εξειδικεύεται σε ζητήματα κοινωνικής και συναισθηματικής εκπαίδευσης, δημιουργικότητας και καινοτομίας στην εκπαίδευση, όπως και σε πολλά άλλα εκπαιδευτικά και πολιτισμικά ζητήματα.
Στο πλαίσιο της ομιλίας του, ο κ. Clouder μίλησε για την πορεία της εκπαίδευσης τα τελευταία εκατό χρόνια, με αφορμή την ολοκλήρωση ενός αιώνα από την ίδρυση του πρώτου σχολείου Waldorf. Τόνισε πως αυτό που χρειάζεται τώρα η εποχή μας είναι να συνδυαστούν το «δέον» με το «κοινωνικά υπάρχον», καθώς απαιτείται ισορροπία. «Τι θέλουμε στον κόσμο μας;» αναρωτήθηκε για να δώσει την απάντηση μόνος του: «Ασφάλεια».
Ο ομιλητής, που στο έργο του έχει θέσει αρκετά ζητήματα που αφορούν την υπεράσπιση και βελτίωση της παιδικής ηλικίας, τόνισε πως, στα τριάντα-πέντε χρόνια της εμπειρίας του στην εκπαίδευση, προσπαθεί να συμβάλει στην ενδυνάμωση της διδασκαλίας και της μάθησης, επηρεάζοντας τους φορείς χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής. Κι αυτό, πιστεύοντας ότι η γεφύρωση των εκπαιδευτικών προσεγγίσεων και φιλοδοξιών είναι κρίσιμη, προκειμένου να ωφεληθούν η εκπαίδευση και η ζωή των μικρών παιδιών σε ολόκληρο τον κόσμο.
«Έχουμε εκπαιδευτικά συστήματα που είναι κυνικά» υπέδειξε, υποστηρίζοντας πως η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι να γίνουμε πιο ανθρώπινοι. Μίλησε για την ανάγκη να φέρουμε την αναγέννηση στα σχολεία «εκ των έσω», υποβάλλοντας το ερώτημα «με ποιόν άραγε τρόπο να προχωρήσουμε όταν δε γνωρίζουμε πώς θα είναι ο κόσμος ύστερα από δέκα χρόνια;»
Ο Άγγλος καθηγητής παραδέχτηκε πως δεν υπάρχει ιδανικό εκπαιδευτικό σύστημα, μίλησε για τον ρόλο των γονέων στην εκπαίδευση και ζήτησε την κοινωνικοποίηση των σχολείων, επισημαίνοντας πως «στο σχολείο μαθαίνουμε να ζούμε μαζί». Παρουσιάστηκε επίσης επικριτικός απέναντι σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, υποστηρίζοντας ότι έχουν υποβιβάσει την Τέχνη και γενικότερα όλα τα φαινομενικά «αχρείαστα» μαθήματα.
Όπως είπε, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην εποχή μας είναι ότι τα παιδιά δεν γνωρίζουν να γράφουν, ενώ μπορούν πληκτρολογούν στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Επισήμανε την τεράστια επιρροή της Μουσικής στα σχολεία, λέγοντας πως στην Αυστραλία, από τότε που αυτή εισήχθη ως μάθημα στην Εκπαίδευση, παρατηρήθηκε μείωση στις απουσίες των μαθητών σε ποσοστό 67%. Βελτιώθηκε επίσης δραστικά η απόδοση των μικρών μαθητών, ενώ πλέον μπορούν και κατανοούν μαθηματικά από ηλικία εννιά χρόνων. «Η διδασκαλία είναι επίσης τέχνη. Οι Τέχνες μπορούν να προσφέρουν πολλά στα σχολεία. Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν πρόσβαση στις Τέχνες, δεν αρκούν μονάχα τα Μαθηματικά. Στην εκπαίδευση πρέπει να δίνουμε στα παιδιά χώρο, μέσω των Τεχνών, του θεάτρου, της μουσικής κ.λπ., ώστε να μπορέσουν ελεύθερα να βρουν το δρόμο τους», τόνισε. Σημείωσε επιπλέον πως δεν είναι όλοι οι δάσκαλοι όπως τους θέλουμε: «Πρέπει κι αυτοί να υποβάλλονται σε συνεχή εκπαίδευση, αλλά σε πολλούς δασκάλους δεν αρέσει να κρίνονται» πρόσθεσε.
Την εκδήλωση συντόνισε ο Πρόεδρος του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Καθηγητής Αλέξης Πέτρου, ενώ χαιρέτησαν ο Δρ. Αιμίλιος Σολωμού, Διευθυντής της ΄Εδρας UNESCO του Πανεπιστημίου και ο Καθηγητής Μιχαλίνος Ζεμπύλας, Κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης (ΣΟΕΔ) του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση συμμετείχαν μέλη του Stavrodromi Waldorf Education, ακαδημαϊκοί και πολλοί φοιτητές.