«Οιστός», Τεύχος 5

2023

Οργάνωση και Συμμετοχή διδακτικού προσωπικού σε Συνέδρια, Διαλέξεις, Σεμινάρια και Εργαστήρια

Δια ζώσης σεμινάρια/συνέδρια/ημερίδες

Επιστημονικό Συνέδριο «Σύγχρονες Τάσεις και Εξελίξεις στην Κυπριακή Παιδική Λογοτεχνία (1960-1922)»

Σεμινάριο Επιμόρφωσης “Δεξιότητες 21ου αιώνα και εκπαίδευση STEM” στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος STEMKey

Πραγματοποιήθηκε η εκπαιδευτική ημερίδα «Οικοδομώντας την Επαγγελματική μου Σταδιοδρομία: Από το Πανεπιστήμιο στη Σχολική Τάξη»

Προσκεκλημένοι/ες ομιλητές/τριες σε διαλέξεις, σεμινάρια και εργαστήρια

Pittas, E. (Invited speaker). Concurrent associations between phonological/morphological awareness and poor reading/spelling in Greek beyond estimation of verbal ability. EARLI weekly seminars, 29 March 2022. Virtual.

Η Δρ Ευδοκία Πίττα ήταν προσκεκλημένη ομιλήτρια σε σειρά ομιλιών οι οποίες διοργανώθηκαν από την Ομάδα Ειδικού Ενδιαφέροντος στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (SIG15 – Special Educational Needs) του επιστημονικού οργανισμού European Association for Learning and Instruction (EARLI). Σ’ αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο, η Δρ Πίττα παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας συγχρονικής έρευνας που προέρχονται από τη μελέτη ορθογραφικών λαθών ελληνόφωνων παιδιών με αναγνωστικές/ορθογραφικές δυσκολίες.

Pittas, E. (Invited speaker) Literacy learning in poor readers and spellers. Postgraduate Programme ‘Learning Difficulties and capabilities’, Department of Education, University of Patras, 3 May 2022. Virtual.

Η Δρ Ευδοκία Πίττα ήταν προσκεκλημένη ομιλήτρια σε σειρά διαλέξεων οι οποίες διοργανώθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Π.Τ.Δ.Ε./Τ.Ε.Ε.Κ.Ε., του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, στις 3 Μαΐου 2022. Σ’ αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο συζητήθηκαν παράγοντες που επηρεάζουν την κατάκτηση του γραμματισμού σε παιδιά με αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες.

Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μ. (2022, Δεκέμβριος). «Φοβούμαι και θαρρώ»: Οξύμωρα και παράδοξα στην ελληνική αναγεννησιακή λογοτεχνία. Διάλεξη στο Διαδικτυακό Επιστημονικό Colloquium του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας – Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης.

Η διάλεξη αυτή εστιάζει στη λειτουργία των δύο σχημάτων στην ανώνυμη κυπριακή πετραρχική συλλογή αναγεννησιακών ποιημάτων του 16ου αιώνα και κάνει αναφορά στα σχήματα, όπως εντοπίζονται στην Ερωφίλη του Γεωργίου Χορτάτση (τραγωδία) και στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου (μυθιστορία). Η μελέτη των δύο σχημάτων λόγου αποτελεί ένα καινούριο πεδίο στην έρευνα, που προτίθεται να ανοίξει νέα μονοπάτια ερμηνείας των έργων.

Δημητρίου, K. (2023, Απρίλιος). Προώθηση των αρχών της ενιαίας εκπαίδευσης μέσα από τη δημιουργία απλών ταινιών κινουμένων σχεδίων (animation). Εισήγηση στο Συνέδριο του Κυπριακού Ομίλου Εκπαιδευτικής Διοίκησης (ΚΟΕΔ) και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου «Συμπερίληψη και Παιδαγωγική Πρακτική», Λευκωσία, Κύπρος.

Ο Δρ Κυριάκος Δημητρίου συμμετείχε ως προσκεκλημένος εισηγητής στο Συνέδριο του Κυπριακού Ομίλου Εκπαιδευτικής Διοίκησης (ΚΟΕΔ) και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου με θέμα «Συμπερίληψη και Παιδαγωγική Πρακτική» που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία, το Σάββατο 8 Απριλίου 2023.

Τις τελευταίες δεκαετίες, η συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρίες στο γενικό σχολείο έχει υιοθετηθεί ως πάγια πολιτική. Οι Συμβάσεις για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΟΗΕ, 1989) και τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία (ΟΗΕ, 2006) αποτελούν παραδείγματα των διεθνών προσπαθειών για την προώθηση και τη διασφάλιση της εκπαίδευσης για όλους, μέσα σε ένα σταθερό πλαίσιο πολιτικής. Δεδομένου ότι η επιτυχία του εγχειρήματος της ενιαίας εκπαίδευσης βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην καλλιέργεια του κλίματος σεβασμού και αποδοχής της διαφορετικότητας, ένας από τους εκπαιδευτικούς μας στόχους θα πρέπει να είναι η παροχή ευκαιριών για τη διόρθωση τυχόν λανθασμένων αντιλήψεων σχετικά με τη διαφορετικότητα, μέσω συνεργατικών δημιουργικών διαθεματικών δραστηριοτήτων. Τα κινούμενα σχέδια (animation) μπορούν να είναι ένα ελαστικό μέσο για την προώθηση των αξιών της συμπερίληψης στα παιδιά. Το animation είναι μια μέθοδος φωτογράφησης διαδοχικών σχεδίων ή μοντέλων, για να δημιουργηθεί μια ψευδαίσθηση κίνησης σε μια ακολουθία. Σε αυτό το εργαστήριο, το animation είχε προσεγγιστεί ως ένα μέσο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση των αξιών της ενιαίας εκπαίδευσης στο γενικό σχολείο. Το εργαστήριο εισήγαγε τους συμμετέχοντες στην ιστορία του animation με αναφορά σε ορισμένες τεχνικές. Το πρακτικό μέρος του εργαστηρίου επικεντρώθηκε σε μια απλή τεχνική δημιουργίας κινουμένων σχεδίων που ονομάζεται «stop motion». Οι συμμετέχοντες καθοδηγήθηκαν πώς να δημιουργούν με τους μαθητές τους τις δικές τους ταινίες κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους μέσα από οκτώ απλά βήματα με τη χρήση δωρεάν εφαρμογών. Η ιδέα βασίστηκε στις δραστηριότητες του χρηματοδοτούμενου από την ΕΕ έργου Erasmus+ «I_AM: Inclusive Education using Animation and Multimedia» που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο 2023.

Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μ. (2023, Μάρτιος). «I never cease wanting to suffer love for you»: The profile of the lover in Cypriot Renaissance Poetry. Ανακοίνωση στη σειρά διαλέξεων: Love, War and the Self in Renaissance and Modern Cypriot Poetry, London, England.

Η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα προσκλήθηκε στις 30 Μαρτίου 2023 να παρουσιάσει διάλεξη στο Hellenic Centre του Λονδίνου στη σειρά διαλέξεων: Love, War and the Self in Renaissance and Modern Cypriot Poetry. Η σειρά διαλέξεων πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Society for Modern Greek Studies  και το Ίδρυμα Α.Γ. Λεβέντη.

Εστίασε στο Σισυφικό αρχέτυπο στην κυπριακή ποίηση του 16ου αιώνα και ανέδειξε συνδέσεις με τη νεοπλατωνική φιλοσοφία.

Στις 20 Φεβρουαρίου 2023 στη Λευκωσία και στις 22 Ιουνίου 2023 στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα, οργανώθηκε φιλολογικό μνημόσυνο για τον πεζογράφο, ποιητή, ερευνητή και εκπαιδευτικό Λεύκιο Ζαφειρίου. Φίλοι, ομότεχνοι και πανεπιστημιακοί, ανάμεσά τους και η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους, προσκλήθηκαν να μιλήσουν για το έργο του και τη φιλία που τους έδενε μαζί του. Παρουσιάστηκαν νέες εκδόσεις του έργου του και διανεμήθηκε δωρεάν το λεύκωμα με τις φωτογραφίες και τα κείμενα του ιδίου για τα κατεχόμενα με τίτλο «Η μετέωρη θλίψη της ιστορίας», μια σημαντική έκδοση του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών, πάνω στην οποία δούλεψε ο Ζαφειρίου και το ΓΤΠ για χρόνια, σε άμεση συνεργασία με την Έδρα Unesco του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Εισηγήσεις – Παρουσιάσεις σε συνέδρια

Pittas, E. (2022, September). How important is phonological awareness for children with reading and spelling difficulties? Paper presented at the Biennial SIG 15 Special Educational Needs Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), Ghent University, Ghent, Belgium.

Στo πλαίσιo του Διετούς Συνεδρίου της Ομάδας Ειδικού Ενδιαφέροντος στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (SIG15 – Special Educational Needs) το οποίο διοργανώθηκε υπό τη σκέπη του επιστημονικού οργανισμού European Association for Learning and Instruction (EARLI) σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Γάνδης και το Πανεπιστήμιο KU Leuven και το οποίο διεξάχθηκε διά ζώσης στη Γάνδη (Βέλγιο), από τις 22 έως τις 23 Σεπτεμβρίου 2022, η Δρ Ευδοκία Πίττα παρουσίασε εισήγηση με θέμα How important is phonological awareness for children with reading and spelling difficulties? Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η συζήτηση ευρημάτων σχετικά με τον ρόλο της φωνολογικής επίγνωσης στην αξιολόγηση και αντιμετώπιση των αναγνωστικών και ορθογραφικών δυσκολιών.

Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μ. (2022, Σεπτέμβριος). Η συνομιλία του Σολωμού με τον Πετράρχη μέσω της ωδής 126 από το Rerum Vulgarium Fragmenta. Ανακοίνωση στο Γ΄ Επιστημονικό Συνέδριο «Διονύσιος Σολωμός και Κύπρος», Λευκωσία, Κύπρος.

Ο Όμιλος Λογοτεχνίας και Κριτικής, με την υποστήριξη του Τμήματος Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου, διοργάνωσε το Γ΄ Επιστημονικό Συνέδριό του με τίτλο «Διονύσιος Σολωμός και Κύπρος», το τριήμερο 23-25 Σεπτεμβρίου 2022. Στο συνέδριο έλαβε μέρος η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα με την πρωτότυπη ανακοίνωση «Η συνομιλία του Σολωμού με τον Πετράρχη μέσω της ωδής 126 από το Rerum Vulgarium Fragmenta».

Rodosthenous-Balafa, Μ., & Mallouri, L. (2022, September). Verbal and visual responses and representations of nostalgia in two contemporary picturebooks of Cypriot Children’s Literature: The Red Dress of Savel and The White Uniform by Marina Kadi. Ανακοίνωση στο συνέδριο People on the move and nostalgia in historical picturebooks, Άγιος Νικόλαος, Κρήτη, Ελλάδα.

Στις 24-25 Σεπτεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε στον Άγιο Νικόλαο στην Κρήτη το συνέδριο με τίτλο People on the move and nostalgia in historical picturebooks. Στο συνέδριο έλαβαν μέρος η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα και η Δρ Λουίζα Μαλλούρη, εκπαιδευτικός και συνεργάτιδα του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών, με την ανακοίνωση «Verbal and visual responses and representations of nostalgia in two contemporary picturebooks of Cypriot Children’s Literature: The Red Dress of Savel and The White Uniform by Marina Kadi».

​Η νοσταλγία είναι ένα κοινό θέμα που εξετάζεται στα παιδικά βιβλία για τους ανθρώπους σε κίνηση. Ωστόσο, το επίκεντρο αυτού του συνεδρίου είναι η νοσταλγία σε ιστορικά εικονογραφημένα βιβλία, τα οποία καταγράφουν τη διασπορά των ανθρώπων σε συγκεκριμένα χρονικά και χωρικά πλαίσια. Η νοσταλγία διερευνάται στα εικονογραφημένα βιβλία όχι μόνο ως θέμα, αλλά και ως τρόπος που δημιουργείται τόσο λεκτικά όσο και οπτικά μέσα από αφηγηματικά στοιχεία.

Καρούσιου, Χ., & Κωνσταντινίδου, Α. (2022, Οκτώβριος). Στρατηγικό πλαίσιο αναφοράς για ψηφιακά σχολεία. Παρουσίαση στο 21ο Παγκύπριο Επιστημονικό Συνέδριο του Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου «Σχολική Πραγματικότητα: Προκλήσεις και Δυνατότητες», Λευκωσία, Κύπρος.

Κατά την προετοιμασία διαδικτυακών μαθημάτων, η σχολική ηγεσία, οι εκπαιδευτικοί και το υποστηρικτικό προσωπικό εμπλέκονται σε μια διαδικασία λήψης στρατηγικών αποφάσεων για την ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης. Στην παρούσα έρευνα, μελετήθηκαν οι πρακτικές των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο σε σχέση με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση διαδικτυακών μαθημάτων. Για τον σκοπό αυτό, ακολουθήθηκε μικτή ερευνητική μέθοδος. Τα ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα συλλέχθηκαν με τη χρήση ερωτηματολογίων και ομάδας εστίασης, με 34 και 6 συμμετέχοντες αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα ως προς την ηγεσία, αναφέρουν ότι απαιτείται η ύπαρξη ενός στρατηγικού πλάνου για τους τομείς σχολικής βελτίωσης. Η υποδομή και τα τεχνολογικά εργαλεία πρέπει να είναι προσβάσιμα, με στόχο την επίτευξη των θεσμικών και διδακτικών στόχων. Στην υποστήριξη εντάσσεται και η ύπαρξη πόρων για ψυχική ευεξία. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής, με αυξημένη την ανάγκη παροχής πρακτικών εργαστηρίων. Στα πλαίσια αυτά, απαιτείται αναδόμηση των προγραμμάτων ώστε οι αναδυόμενες τεχνολογίες να υποστηρίξουν καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους. Τέλος, η αξιολόγηση πρέπει να είναι συνεχής καλύπτοντας όλες τις πτυχές, από τον έλεγχο του σχεδίου δράσης έως την εφαρμογή των διαδικαστικών, εκπαιδευτικών μεθόδων. Το πλαίσιο αναφοράς που παρουσιάζεται, υπογραμμίζει καλές πρακτικές και προβληματικά σημεία σχετικά με τη διαδικτυακή μάθηση, ώστε η εκπαιδευτική κοινότητα να μπορεί να αναπτύξει και να ακολουθήσει αποτελεσματικές μεθόδους δράσης.

Fella, A., & Papadopoulos, T. C. (2022, October). The cognitive profile of students with reading disabilities in Greek. Paper presented at the 21st Annual Conference of the Cyprus Educational Association, Nicosia, Cyprus.

Στο 21ο Παγκύπριο Επιστημονικό Συνέδριο του Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου με θέμα «Σχολική Πραγματικότητα: Προκλήσεις και Δυνατότητες», το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 21-22 Οκτωβρίου 2022 στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, η Δρ Αργυρώ Φελλά παρουσίασε εισήγηση με θέμα The cognitive profile of students with reading disabilities in Greek. Στόχος της εισήγησης ήταν να παρουσιάσει συνοπτικά ένα θεωρητικά δομημένο ερμηνευτικό πλαίσιο για τη μελέτη της σχέσης της φωνολογικής επίγνωσης και της ταχείας ονομασίας ερεθισμάτων με την αναγνωστική ανάπτυξη και τις συναφείς δυσκολίες στην ελληνική γλώσσα.

 

Fella, A. (2022, October). Cognitive and linguistic processing in reading difficulties: Evidence from studies using neurophysiological methods. Paper presented at the 12th Annual Scientific Conference of the Center for Applied Neuroscience, Nicosia, Cyprus.

Στο 12ο ετήσιο επιστημονικό συνέδριο του Κέντρου Εφαρμοσμένης Νευροεπιστήμης (Center for Applied Neuroscience) που πραγματοποιήθηκε στις 14 Οκτώβριου 2022, η Δρ Αργυρώ Φελλά  παρουσίασε πρόσφατα ευρήματα που προκύπτουν από τη μελέτη των μηχανισμών αναγνωστικής ανάπτυξης σε νεαρούς αναγνώστες, με αναφορά στη φωνολογική επίγνωση, την ταχεία ονομασία ερεθισμάτων, την ορθογραφική επεξεργασία και την ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών. Τα δεδομένα βασίστηκαν σε προηγμένες ηλετροφυσιολογικές μετρήσεις (π.χ., οφθαλμικές κινήσεις, γνωστικά προκλητά δυναμικά), οι οποίες παρέχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για πιο συντονισμένη μελέτη των μηχανισμών που υποστηρίζουν την αναγνωστική ανάπτυξη.

Fella, A., Christoforou, C., Loizou, M., & Papadopoulos, T. C. (2022, October). Investigating the relationship between phonological awareness and reading using event-related potentials. Paper presented at the 18th Panhellenic Conference of Psychological Research, Athens, Greece.

Στο 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 5-9 Οκτωβρίου 2022, η Δρ Αργυρώ Φελλά παρουσίασε την έρευνα με θέμα  «Investigating the relationship between phonological awareness and reading using event-related potentials». Η έρευνα εξέτασε τις διαφορές μεταξύ παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες και τυπικών αναγνωστών σε δύο έργα φωνολογικής επίγνωσης (αφαίρεση φωνήματος και παραδρομής της γλώσσας), μέσω της καταγραφής γνωστικών προκλητών δυναμικών.  Η συζήτηση εστιάστηκε στη σημασία της καταγραφής των γνωστικών προκλητών δυναμικών ως μίας τεχνικής που μπορεί να προσφέρει σημαντική πληροφόρηση αναφορικά με την κατανόηση των μηχανισμών που καθορίζουν και ερμηνεύουν την τυπική και άτυπη αναγνωστική ανάπτυξη.

Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μ. (2022, Νοέμβριος). «Σκοτεινό φως». Η λειτουργία του οξύμωρου και του παράδοξου στην τραγωδία του Χορτάτση, Ερωφίλη. Εισήγηση στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο «Εκεί που σμίγουν οι καιροί», αφιερωμένο στη μνήμη του Μιχάλη Πιερή, Αθήνα, Ελλάδα.

Στις 24 και 25 Νοεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο αφιερωμένο στη μνήμη του Μιχάλη Πιερή με τίτλο Εκεί που σμίγουν οι καιροί. Η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα παρουσίασε την εισήγηση «“Σκοτεινό φως”. Η λειτουργία του οξύμωρου και του παράδοξου στην τραγωδία του Χορτάτση, Ερωφίλη».

Τα παράδοξα και τα οξύμωρα είναι δύο σχήματα λόγου που διαθέτουν μια αναμορφωτική προοπτική ως προς τη θέαση και την ερμηνεία τους. Μέσα από τη συνεχή έκπληξη και ανοικείωση που προκαλούν στον αναγνώστη, βοηθούν στην επανεκτίμηση παραδεδομένων αντιλήψεων. Η εισήγηση αυτή εξετάζει τη λειτουργία των δύο σχημάτων μέσα από το είδος της τραγωδίας Ερωφίλη του Γεωργίου Χορτάτση. Η μελέτη των δύο αυτών σχημάτων λόγου αποτελεί ένα καινούριο πεδίο στην έρευνα, που προτίθεται να ανοίξει νέα μονοπάτια ερμηνείας του έργου.

Rodosthenous-Balafa, Μ. (2023, February). Il petrarchismo greco a Cipro sotto la Serenissima: Poesia d’ amore a Cipro. Paper presented at conference Giornata Mondiale Della Lingua e Della Cultura Ellenica 2023: Grecia al femminile, Rome, Italy.

Στο πλαίσιο εορτασμού της διεθνούς μέρας για την ελληνική γλώσσα διοργανώθηκε στη Ρώμη συνέδριο που εστίαζε στη γυναικεία παρουσία στην Ελλάδα, Giornata Mondiale Della Lingua e Della Cultura Ellenica 2023: Grecia al femminile. H Δρ Ροδοσθένους προσκλήθηκε να παρουσιάσει στα ιταλικά την εισήγηση με τίτλο Il petrarchismo greco a Cipro sotto la Serenissima: Poesia d’ amore a Cipro.

Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μ.,  Σωτηριάδου, Α., & Βρίκκη, Μ. (2023, Απρίλιος). Το εικονοβιβλίο χωρίς λόγια ως μέσο ανάπτυξης του λόγου: Εφαρμοσμένες τεχνικές προσέγγισης σε τάξη πολυγλωσσικών ταυτοτήτων. Παρουσίαση στο Επιστημονικό Συνέδριο Πολυγλωσσικές Ταυτότητες και Γραμματισμοί Προσφύγων και Μεταναστών. Η Συνδυασμένη Εκμάθηση Γλώσσας και Περιεχομένου, Λευκωσία, Κύπρος.

Στο πλαίσιο του Επιστημονικού Συνεδρίου Πολυγλωσσικές Ταυτότητες και Γραμματισμοί Προσφύγων και Μεταναστών, που διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, η Παγκύπρια Οργάνωση Προώθησης Γραμματισμού, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μετανάστευσης Κύπρου, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου και ο Κυπριακός Σύνδεσμος Παιδικού Νεανικού Βιβλίου, η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα, η Αναστασία Σωτηριάδου, απόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος Διδακτική της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και η Δρ Μαρία Βρίκκη, ερευνήτρια στο Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών παρουσίασαν την ανακοίνωση με τίτλο «Το εικονοβιβλίο χωρίς λόγια ως μέσο ανάπτυξης του λόγου: Εφαρμοσμένες τεχνικές προσέγγισης σε τάξη πολυγλωσσικών ταυτοτήτων».

Τα εικονοβιβλία χωρίς λόγια είναι ένα διηλικιακό αφηγηματικό είδος, το οποίο εστιάζει απο­κλειστικά σε εικονιστικό κείμενο. Τα πλεονεκτήματα των εικονοβιβλίων είναι ποικίλα και πολυ­επίπεδα: εγείρουν προκλήσεις σε όλους τους αναγνώστες, δίνοντας εξίσου κίνητρα συμμετο­χής και έκφρασης απόψεων τόσο σε αναγνώστες με μητρική γλώσσα τη γλώσσα διδασκαλίας όσο και σε μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία και πολυγλωσσικές ταυτότητες. Μέσα από τον διάλογο που αναπτύσσεται κατά την επεξεργασία των εικονοβιβλίων, ενισχύεται με τον πιο αβίαστο τρόπο η συμπερίληψη, το ομαδοσυνεργατικό και δημοκρατικό πνεύμα σε πολυ­πολιτισμικές και άλλες τάξεις. Η ανακοίνωση επικεντρώθηκε σε πρώτη φάση στο εικονοβιβλίο χωρίς λόγια Dans sa bulle (Στον δικό της κόσμο) της Marie Bretin, εκδόσεις Editions Voce Verso 2016. Αρχικά, αναλύθηκαν οι τρόποι προσέγγισης του συγκεκριμένου εικονοβιβλίου σε τετάρτη τάξη της Δημοτικής Εκπαίδευσης, η οποία συμπεριλαμβάνει μαθητές με πολυγλωσσικές ταυτότητες. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν οι απόψεις των μαθητών ως προς τη χρήση εικονοβιβλίων στην τάξη και ως μέσο ανάπτυξης των προφορικών και γραπτών τους αφηγηματικών δεξιοτήτων.

Στα παράλληλα εργαστήρια που ακολούθησαν η Αναστασία Σωτηριάδου και η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα παρουσίασαν βιωματικό εργαστήρι που είχε την ίδια θεματική με την ανακοίνωση. Το εργαστήρι εστίασε σε πρακτικές που ενισχύουν αφηγηματικές δεξιότητες κατανόησης του κειμένου, αλλά και καλλιέργειας του προφορικού και γραπτού λόγου. Αφού επεξηγήθηκαν οι βασικοί τρόποι προσέγγισης και κατανόησης ενός εικονοβιβλίου, παρουσιάστηκαν με βιωματικό τρόπο τεχνικές διδασκαλίας αναδιήγησης της ιστορίας, χρήσης των χρονικών δεικτών, εμπλουτισμού της αφήγησης και επαναπροσδιορισμού της ιστορίας μέσα από την αλληλοοικοδόμηση ιδεών και ανταλλαγή απόψεων. Επιπρόσθετα, παρουσιάστηκαν οι τρόποι που τα παιδιά στοιχειοθετούν την περίληψη της ιστορίας και συγγράφουν την ιστορία από άλλη οπτική γωνία. Όλες οι τεχνικές απορρέουν μέσα από εφαρμοσμένα μαθήματα διδασκαλίας, τα οποία σχολιάστηκαν επιτυχώς σε συνεντεύξεις που έγιναν σε μαθητές που τα παρακολούθησαν.

Pittas, E. (2023, May).  Online Learning and Teaching: Good practices with the use of Technology.  Paper presented at the 8th Panhellenic Conference «Neos Pedagogos» [Contemporary Teacher], Athens, Greece (Hybrid).

Στο πλαίσιο του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τον «Παιδαγωγό του Σήμερα», το οποίο διοργανώθηκε από τον Επιστημονικό Σύλλογο του ΝΕΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ και πραγματοποιήθηκε από τις 6 έως τις 7 Μαΐου 2023, η Δρ Ευδοκία Πίττα συζήτησε καλές πρακτικές για τη διαδικτυακή διδασκαλία οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν από τους/τις εκπαιδευτικούς προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Karoushiou, C. (2023, May). Promoting the participation of women in STEM/STEAM in HEIS. Paper presented at the Education Conference Digital Transition and Inclusion in Education: An Agenda for Action, Nicosia, Cyprus.

Στην παρούσα ερευνητική μελέτη, παρουσιάστηκε το STEAM4LIFE, ένα ευρωπαϊκό έργο Erasmus KA220, το οποίο επικεντρώνεται στην ενδυνάμωση των φοιτητών/τριών ΑΕΙ, ώστε να ασχοληθούν ενεργά με τον τομέα STEAM, και στη στήριξη των ΑΕΙ για την εφαρμογή καινοτόμων δραστηριοτήτων και προσεγγίσεων STEAM σε διάφορους κλάδους. Εντοπίζοντας τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στους τομείς STEAM στα ΑΕΙ και προτείνοντας στρατηγικές για την προσέλκυση και τη διατήρηση των γυναικών σε σταδιοδρομίες STEAM, μέσω του συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος ενθαρρύνουμε τις γυναίκες στον τομέα STEAM, ενώ παράλληλα ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους και επηρεάζουμε θετικά και τις μελλοντικές επαγγελματικές τους επιλογές.

Κωνσταντινίδου, Α., & Καρούσιου, Χ. (2023, May). Virtual universities: In action with an evidence-based implementation framework. Paper presented at the Education Conference Digital Transition and Inclusion in Education: An Agenda for Action, Nicosia, Cyprus.

Η παρούσα έρευνα υπογραμμίζει τη σημασία του στρατηγικού σχεδιασμού για την επιτυχία των προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ). Η μελέτη που διεξήχθη στην Κυπριακή Δημοκρατία χρησιμοποίησε μικτή μεθοδολογία που περιλάμβανε ερωτηματολόγια, ομάδες εστίασης και συνεντεύξεις με ενδιαφερόμενους φορείς. Τα ευρήματα οδήγησαν στην ανάπτυξη ενός πανεπιστημιακού πλαισίου με δράσεις που επικεντρώνονται στην ηγεσία και την πολιτική, τους πόρους και την τεχνολογία και τη διδασκαλία και τη μάθηση. Οι εισηγήσεις για βελτίωση, περιλαμβάνουν την ευθυγράμμιση με τα πλαίσια διασφάλισης ποιότητας, την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, την προώθηση της συνεργασίας και την εξατομίκευση της μάθησης. Η μελέτη παρέχει επίσης έναν κατάλογο ελέγχου ετοιμότητας αυτοαναστοχασμού για τους ενδιαφερόμενους φορείς των ΑΕΙ που εμπλέκονται στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Pitri, E., Stylianou-Georgiou, A., & Michaelidou, A. (2023, May). Rainbow Garden: problem-solving tasks promoting risk taking for pre-service kindergarten students. Paper presented at the European OMEP Conference and Assembly 2023: Quality and Equality in Early Childhood Education and Care, Limassol, Cyprus. 

Στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης με θέμα «Quality and Equality in Early Childhood Education and Care» που οργανώθηκε από την Επιτροπή OMEP Κύπρου και πραγματοποιήθηκε από τις 4 έως τις 6 Μαΐου 2023 στη Λεμεσό, η Δρ Ελίζα Πίτρη, η Δρ Αγνή Στυλιανού-Γεωργίου και η Δρ Αντωνία Μιχαηλίδου παρουσίασαν μελέτη η οποία βασίστηκε στο έργο «Στον Κήπο του Ουράνιου Τόξου». Το έργο αναπτύχθηκε ως μια διαθεματική συνεργασία ανάμεσα σε ειδικούς στο πεδίο των εικαστικών τεχνών, στην εκπαιδευτική ψυχολογία και στην προσχολική εκπαίδευση. Στόχος ήταν η εμπλοκή των φοιτητών του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών σε δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος που προωθούν τη δημιουργικότητα στην επίλυση προβλήματος και ενισχύουν την ανάληψη ρίσκου.

Stylianou-Georgiou, A., Michaelidou, A., & Pitri, E. (2023, May). A narrative image as a window for creating stories for and of multimodal play for preschool children. Paper presented at the European OMEP Conference and Assembly 2023: Quality and Equality in Early Childhood Education and Care, Limassol, Cyprus. 

Η Δρ Αγνή Στυλιανού-Γεωργίου, η Δρ Αντωνία Μιχαηλίδου και η Δρ Ελίζα Πίτρη στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου της Παγκόσμιας Οργάνωσης Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης με θέμα «Quality and Equality in Early Childhood Education and Care» παρουσίασαν τη μελέτη τους η οποία βασίστηκε σε μια αφηγηματική εικόνα ενός βιβλίου χωρίς λόγια. Στο παιδικό βιβλίο χωρίς λόγια «Follow the Firefly/ Run rabbit, run!» του Bernardo Carvalho, υπάρχει παράλληλη αφήγηση δύο ιστοριών που συνδέονται μεταξύ τους. Οι εικόνες έχουν δημιουργηθεί με δημιουργικό τρόπο, έτσι ώστε όταν η προσοχή του αναγνώστη επικεντρώνεται στην ιστορία της πυγολαμπίδας, δεν αντιλαμβάνεται ότι ταυτόχρονα μια άλλη ιστορία, αυτή του κουνελιού αναπτύσσεται στις σελίδες του βιβλίου. Με αφορμή την εικόνα στο πρώτο δισέλιδο του εικονοβιβλίου, που αποτελεί την αρχή της ιστορίας Follow the Firefly! και το τέλος της ιστορίας Run RabbitRun!, δημιουργήθηκαν ιστορίες στα πλαίσια διδασκαλίας προπτυχιακών μαθημάτων στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας: Εκπαιδευτική Ψυχολογία, μαθήματα Εικαστικής Αγωγής, Χορός στην Εκπαίδευση, Σχεδιασμός Δραστηριοτήτων Προσχολικής Αγωγής και Αναδυόμενη Γραφή κι Ανάγνωση.

Demetriou, K. (2023, May). Promoting the principles of inclusive education through the creation of simple animated films. Workshop presented at the European OMEP Conference and Assembly 2023: Quality and Equality in Early Childhood Education and Care, Limassol, Cyprus.

Ο Δρ Κυριάκος Δημητρίου συμμετείχε στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Πρώτης Αγωγής και Εκπαίδευσης με θέμα «Quality and Equality in Early Childhood Education and Care» που οργανώθηκε από την Επιτροπή OMEP Κύπρου και πραγματοποιήθηκε τον Μάιο 2023 στη Λεμεσό. Ο Δρ Δημητρίου παρουσίασε εργαστήριο με θέματα τη δημιουργία απλών ταινιών κινουμένων σχεδίων ως διαθεματική δημιουργική δραστηριότητα στην οποία μπορούν να εμπλακούν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας με τους εκπαιδευτικούς για προώθηση των αρχών της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, του σεβασμού στη διαφορετικότητα και των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες. Στο συνέδριο συμμετείχαν ακαδημαϊκοί και εκπαιδευτικοί από την Κύπρο και το εξωτερικό.

Σκοπός της ΟΜΕΡ Κύπρου είναι η επιστημονική μελέτη όλων των θεμάτων και των ζητημάτων που αφορούν την ενδυνάμωση και την εκπαίδευση των παιδιών βρεφικής και προσχολικής ηλικίας, την εξέλιξη της έρευνας στον τομέα της προσχολικής εκπαίδευσης, την ανάπτυξη και την εξέλιξη της επαγγελματικής ταυτότητας των νηπιαγωγών, τη στήριξη και την καθοδήγηση των δημόσιων, κοινοτικών και ιδιωτικών νηπιαγωγείων στην Κύπρο καθώς και την εκπαίδευση, επιμόρφωση και σχετική κατάρτιση των γονέων.

Karousiou, C., & Konstanti, C. (2023, June). Contested Narratives and Controversial Issues in Education: The case of Cyprus. Paper presented at the Symposium: Contested Narratives and Controversial Issues in Education, Nicosia, Cyprus.

Η παρουσίαση αυτή συμβάλλει στη συνεχιζόμενη συζήτηση για τη διδασκαλία ευαίσθητων και αμφιλεγόμενων θεμάτων (ΑΘΕ), παρουσιάζοντας ερευνητικά ευρήματα που φωτίζουν τις πρακτικές και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για το συγκεκριμένο θέμα, ενώ παράλληλα αναδεικνύει τους παράγοντες που επηρεάζουν την απόφασή τους να ασχοληθούν με τέτοια θέματα. Επιπλέον, η παρουσίαση αυτή περιλαμβάνει την επίδειξη μιας υποδειγματικής ενότητας που επικεντρώνεται σε ένα ευαίσθητο και αμφιλεγόμενο θέμα. Η ενότητα χρησιμεύει ως πρακτική απεικόνιση του τρόπου με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δομούν και να διευκολύνουν αποτελεσματικά τις συζητήσεις γύρω από τέτοια θέματα με τρόπο ουσιαστικό. Παρέχοντας πρακτικές ιδέες, παρέχουμε στους εκπαιδευτικούς ένα απτό μοντέλο για την ενσωμάτωση αμφιλεγόμενων θεμάτων στις δικές τους τάξεις, προωθώντας την κριτική σκέψη, την ενσυναίσθηση και τον διάλογο με σεβασμό μεταξύ των μαθητών.

Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μ. (2023, Ιούλιος). «Εκείνη»: Η γυναικεία παρουσία στο έργο του Βασίλη Μιχαηλίδη. Εισήγηση στο Δ΄ Επιστημονικό Συνέδριο του Ομίλου Λογοτεχνίας και Κριτικής, του Δήμου Στροβόλου και του Δήμου Λευκονοίκου  «Βασίλης Μιχαηλίδης: Η ζωή και το έργο του», Λευκωσία, Κύπρος.

Στις 7 και 8 Ιουλίου 2023 πραγματοποιήθηκε το Δ΄ Επιστημονικό Συνέδριο Βασίλης Μιχαηλίδης: Η ζωή και το έργο του στο Μουσείο Αρχ. Κυπριανού στη Λευκωσία. Το συνέδριο συνδιοργανώθηκε από τον Όμιλο Λογοτεχνίας και Κριτικής, τον Δήμο Στροβόλου και τον Δήμο Λευκονοίκου. Η Δρ Ροδοσθένους παρουσίασε την ανακοίνωση με τίτλο «Εκείνη»: Η γυναικεία παρουσία στο έργο του Βασίλη Μιχαηλίδη.

Chatzianastasi, M. & Rodosthenous-Balafa, M. (2023, August). Developing cultural literacy skills through eco-centred wordless picturebooks. Paper presented at the 26th Biennial IRSCL 2023 Congress: Ecologies of Childhood, Santa Barbara, California, USA.

Από τις 12 έως τις 17 Αυγούστου 2023 πραγματοποιήθηκε στο University of California, Santa Barbara στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής,  σε συνεργασία με το Stanford University, το 26ο Διετές Συνέδριο της International Research Society for Children’s Literature (IRSCL) με θέμα Ecologies of Childhood. Η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους και η Δρ Μαρία Χατζηαναστάση, εκπαιδευτικός και συνεργάτιδα του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών, έλαβαν μέρος με την ανακοίνωση «Developing cultural literacy skills through eco-centred wordless picturebooks».

 

Σεμινάρια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών

Η Δρ Αργυρώ Φελλά υπήρξε εισηγήτρια στο Διήμερο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Προσχολικής, Δημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης για τη σχολική χρονιά 2022-2023 που πραγματοποιήθηκε διά ζώσης από τις 6 μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου 2022. Στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου ήταν η παρουσίαση ενός συνοπτικού ερμηνευτικού πλαισίου για τη μελέτη της σχέσης μίας συστοιχίας γνωστικών δεξιοτήτων με την αναγνωστική ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, έγινε αναφορά σε μία δεξαμενή επιστημονικά τεκμηριωμένων στρατηγικών και διδακτικών δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη και βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας.

Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε σειρά πέντε σεμιναρίων με τίτλο «Μαθησιακές Δυσκολίες, Αξιολόγηση και Τρόποι Διαχείρισης». Τα σεμινάρια προσφέρθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου στο πλαίσιο των προαιρετικών σεμιναρίων και απευθύνονταν σε δασκάλους της γενικής και ειδικής τάξης.

Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε σεμινάρια σε νηπιαγωγούς με τίτλο «Φωνολογική επίγνωση: Το κλειδί για την επιτυχημένη ανάγνωση;» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Στόχος του παρόντος σεμιναρίου ήταν η κατανόηση τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη του περιεχομένου, των διαστάσεων και των δεξιοτήτων της φωνολογικής επίγνωσης και η εμπέδωση της σχέσης μεταξύ της φωνολογικής επίγνωσης και της αναγνωστικής ανάπτυξης και των συναφών δυσκολιών.

Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς με τίτλο «Μέθοδοι διδασκαλίας της ορθογραφικής δεξιότητας» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου ήταν η περιγραφή και η συζήτηση αποτελεσματικών διδακτικών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία της ορθογραφίας σε μαθητές που εντοπίζουν δυσκολίες στη γραφή των λέξεων στα ελληνικά, όπως πηγάζουν από σύγχρονες θεωρίες για την ανάπτυξη και καλλιέργεια του ορθογραφικού λεξικού των μαθητών.

Η Δρ Ευδοκία Πίττα υπήρξε εισηγήτρια στο Διήμερο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Προσχολικής, Δημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης για τη σχολική χρονιά 2022-2023 που πραγματοποιήθηκε διά ζώσης από τις 6 μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου 2022. Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η παράθεση διδακτικών δραστηριοτήτων τις οποίες οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενσωματώσουν/αξιοποιήσουν κατά τη διδακτική τους πρακτική για τη λείανση των δυσκολιών στην ανάγνωση και την ορθογραφημένη γραφή.

Στο πλαίσιο του έργου «Ευρωπαϊκό Θεματολόγιο για την Εκπαίδευση Ενηλίκων 2022-23» η Δρ Χριστιάνα Καρούσιου συμμετείχε στη μονοήμερη διαδικτυακή ημερίδα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών του ΥΠΑΝ, κατά την οποία παρουσιάστηκε οδηγός επιμόρφωσης σε θέματα που αφορούν στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στη διδακτική διαδικασία, εισαγωγή στα διαδικτυακά μαθήματα καθώς και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας.

Η Εκπαίδευση Ενηλίκων, η οποία αναφέρεται σε μία σειρά από τυπικές και άτυπες μαθησιακές δραστηριότητες, τόσο γενικές όσο και επαγγελματικές, στις οποίες συμμετέχουν οι ενήλικες μετά την ολοκλήρωση της αρχικής τους εκπαίδευσης και κατάρτισης, αποτελεί μία σημαντική συνιστώσα της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διά βίου μάθηση. Έχει καθοριστική σημασία στην ενίσχυση των προοπτικών απασχόλησης των ενηλίκων, στην προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη, στη βελτίωση της κοινωνικής συνοχής, στην προώθηση της ενεργούς συμμετοχής στα κοινά, καθώς επίσης και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και των ευρωπαϊκών οικονομιών. Η ανάκαμψη από την πανδημία COVID-19, σε συνδυασμό με την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση έχουν αυξήσει σημαντικά τον ρυθμό των αλλαγών στον τρόπο που ζούμε, μαθαίνουμε και εργαζόμαστε. Για τον λόγο αυτό, οι άνθρωποι καλούνται να επικαιροποιήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους για να καλύψουν το κενό μεταξύ της εκπαίδευσης και της κατάρτισής τους και των απαιτήσεων μίας ταχέως μεταβαλλόμενης αγοράς εργασίας.

SHARE
Published On: Σεπτέμβριος 15th, 2023|Categories: Blog, OISTOS|
Δημοσιεύσεις Ακαδημαϊκού Προσωπικού (ατομικό ή συνεργατικό επίπεδο)
Κυκλοφορία Νέων Βιβλίων

Εγγραφή στο Ενημερωτικό Δελτίο «Οιστός»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ομιλία Καθηγήτριας Άρτεμις Σπύρου, Michigan State University, στην τελετή αποφοίτησης της Σχολής Επιστημών Αγωγής 2023

H Καθηγήτρια Πυρηνικής Φυσικής στο Michigan State University, Άρτεμη Σπύρου μίλησε στους/στις αποφοίτους μας για το πάθος, τη δημιουργικότητα, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα στις δυσκολίες και την εύρεση λύσεων∙ κοινά στοιχεία που χαρακτηρίζουν έναν αποτελεσματικό ερευνητή και έναν μελλοντικό εκπαιδευτικό.

Αριστεύσαντες απόφοιτοι του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

Οι απόφοιτοι μοιράζονται τις εμπειρίες και τα εφόδια που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη και την περηφάνια τους για το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.  

Go to Top