Σχολική Ψυχολογία

(MSc, 2.5 Έτη ή 5 Εξάμηνα)

Διάρκεια Σπουδών

2.5 Έτη ή 5 Εξάμηνα

Τίτλος Σπουδών

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Σχολική Ψυχολογία

Επίπεδο Τίτλου Σπουδών

Μεταπτυχιακό (2ος Κύκλος Σπουδών)

Γλώσσα Διδασκαλίας

Ελληνική

Μέθοδος Φοίτησης

Πλήρης ή Μερική Φοίτηση

Ελάχιστες Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες (ECTS)

150

Πληροφορίες

Σχολική Ψυχολογία (MSc, 2.5 Έτη ή 5 Εξάμηνα)

Διάρκεια 2.5 Έτη ή 5 Εξάμηνα
Τελικός τίτλος Σπουδών Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Σχολική Ψυχολογία
Επίπεδο Σπουδών Μεταπτυχιακό (2ος Κύκλος)
Γλώσσα Διδασκαλίας Ελληνικά
Φοίτηση Πλήρης φοίτηση ή Μερική φοίτηση
Κατώτατος αριθμός πιστωτικών μονάδων ECTS 150

Request Information

Προφίλ του προγράμματος σπουδών

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε απόφοιτους Πτυχίου Ψυχολογίας που ενδιαφέρονται να εργαστούν στον εφαρμοσμένο κλάδο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας, που είναι γνωστός ως σχολική ψυχολογία. Αυτός ο κλάδος εστιάζεται στην εξακρίβωση εμποδίων στη μάθηση (π.χ. μαθησιακές δυσκολίες, κοινωνικο-συναισθηματικά προβλήματα ή προβλήματα συμπεριφοράς μαθητών) και στην εφαρμογή παρεμβάσεων για να την επίλυσή τους. Ένας βασικός ρόλος των σχολικών ψυχολόγων ως επαγγελματίες είναι να παρέχουν υπηρεσίες σε παιδιά, νέους και οικογένειες στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα ασφαλές, υγιές και υποστηρικτικό μαθησιακό περιβάλλον. Σε αυτή τη βάση, κεντρικός στόχος του προγράμματος είναι να εκπαιδεύσει τους φοιτητές στην εφαρμογή κλινικών αρχών και στη χρήση ειδικών εργαλείων για τη διάγνωση, αντιμετώπιση και πρόληψη προβλημάτων συμπεριφοράς, συναισθηματικών προβλημάτων ή/και δυσκολιών μάθησης στο σχολείο, καθώς και στη συμβουλευτική μαθητών και γονέων.

Οι απαιτήσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν πρακτική άσκηση στη Σχολική Ψυχολογία. Η πρακτική άσκηση οδηγεί στην επίτευξη του τελικού στόχου που είναι η διαμόρφωση Σχολικών Ψυχολόγων που δύνανται να εγγραφούν στο μητρώο Εγγεγραμμένων Ψυχολόγων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μέσα από την Πρακτική Άσκηση Ι και Πρακτική Άσκηση ΙΙ δίνεται στους φοιτητές η ευκαιρία να εφαρμόσουν τις δεξιότητες που έμαθαν κατά τη διάρκεια της προηγούμενης τους εκπαίδευσης, κάτω από άμεση επαγγελματική εποπτεία. Κατά τη διάρκεια των περιόδων Πρακτικής Άσκησης οι φοιτητές αναμένεται να συμπληρώσουν τουλάχιστον 1000 ώρες εποπτευόμενης πρακτικής άσκησης έτσι ώστε να πληρούνται τα κριτήρια για εγγραφή τους στο Μητρώο Επαγγελματιών Ψυχολόγων και απόκτηση Επαγγελματικής Άδειας Ψυχολόγου (βλ. Περί Εγγραφής Επαγγελματιών Ψυχολόγων Νόμος).

Ευκαιρίες Εργοδότησης

Οι απόφοιτοι θα αποκτήσουν γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες στη χρήση και αξιολόγηση διαγνωστικών τεστ (π.χ. τεστ νοημοσύνης και τεστ σχολικής επίδοσης), στη συγγραφή εκθέσεων ψυχοεκπαιδευτικών εκτιμήσεων (psychoeducational evaluation reports), στο σχεδιασμό και εφαρμογή προληπτικών και παρεμβατικών προγραμμάτων (prevention and intervention programmes), καθώς και στη συμβουλευτική μαθητών και γονέων. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, το οποίο συμπεριλαμβάνει περισσότερες από 1000 ώρες εποπτευόμενης Πρακτικής Άσκησης σε σχολεία, οι απόφοιτοι θα μπορούν να εγγραφούν ως επαγγελματίες ψυχολόγοι στο Μητρώο Ψυχολόγων και να εργαστούν σε σχολεία ή σε ιδιωτικό γραφείο. Όλοι οι απόφοιτοι του προγράμματος έχουν λάβει άδεια εξασκήσεως του επαγγέλματος του Σχολικού Ψυχολόγου στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Πρόσβαση σε Περαιτέρω Σπουδές

Το πρόγραμμα προετοιμάζει επίσης τους απόφοιτους για ακαδημαϊκή καριέρα στον τομέα της Εκπαιδευτικής ή Σχολικής Ψυχολογίας μέσω της εκπόνησης Μεταπτυχιακής Εργασίας. Η εκπόνηση ενός ουσιαστικού ερευνητικού έργου καθιστά απόφοιτους που επιθυμούν να επιδιώξουν διδακτορικές σπουδές πολύ καλούς υποψήφιους.

Κριτήρια Εισδοχής

Οι αιτήσεις για εισδοχή στο πρόγραμμα αξιολογούνται μόνο από τους υποψηφίους που πληρούν τα ελάχιστα κριτήρια εισόδου, ​​όπως περιγράφονται παρακάτω:

  • Πτυχίο στην Ψυχολογία από αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο (π.χ. από Αμερική, Ευρώπη ή άλλο αναγνωρισμένο ισοδύναμο προσόν), με βαθμό GPA0 (Αμερικάνικα Πτυχία) ή Upper Second Class Division Honors (Βρετανικά Πτυχία) ή Λίαν Καλώς (Ελληνικά Πανεπιστήμια).
  • Γνώση της Αγγλικής Γλώσσας – Οι φοιτητές πληρούν τις απαιτήσεις αγγλικής γλώσσας εάν το πρώτο πτυχίο τους ήταν στην αγγλική γλώσσα. Σε αντίθετη περίπτωση, απαιτείται TOEFL με βαθμολογία 550 στην εξέταση ή 213 στο ηλεκτρονικό τεστ, ή GCSE “O” Level με “C” ή IELTS με βαθμολογία 6,5 ή να επιτύχει βαθμό τοποθέτησης στο ENGL-100 με βάση την εξέταση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Εκτός από τα παραπάνω, η τελική απόφαση εισδοχής στο πρόγραμμα ζυγίζει επίσης τα εξής στοιχεία: επίδοση του υποψηφίου σε προσωπική συνέντευξη, προηγούμενη εκπαιδευτική και ερευνητική εμπειρία, έκθεση προσωπικών στόχων και ερευνητικών ενδιαφερόντων, άλλοι σχετικοί μεταπτυχιακοί τίτλοι στη Ψυχολογία, και συστάσεις.

Η αξιολόγηση του μαθήματος περιλαμβάνει συνήθως μια ολοκληρωμένη τελική εξέταση και την συνεχή αξιολόγηση. Η συνεχής αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, ενδιάμεση εξέταση, μελέτες, και συμμετοχή στην τάξη. Οι βαθμοί A, B, C κ.ο.κ, υπολογίζονται με βάση το βάρος της τελικής εξέτασης και την συνεχής αξιολόγησης και την πραγματική αριθμητική βαθμολογία που λαμβάνεται σε αυτές τις δύο αξιολογήσεις. Με βάση τους βαθμούς σε κάθε μάθημα υπολογίζονται ο μέσος βαθμός του εξάμηνου (GPA) ενός φοιτητή καθώς και ο αθροιστικός μέσος όρος (CPA).

Στο πρόγραμμα χρησιμοποιούνται διάφορες μέθοδοι αξιολόγησης. Παρόλο που υπάρχουν γενικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την αξιολόγηση της προόδου των φοιτητών στα μαθήματα, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι δεν αξιολογούνται όλα τα μαθήματα με την ίδια μέθοδο. Η επιλογή των μεθόδων αξιολόγησης σε κάθε μάθημα εξαρτάται από τα προβλεπόμενα μαθησιακά αποτελέσματα σε σχέση με το γνωστικό υποκείμενο, καθώς και τις αναμενόμενες δεξιότητες και ικανότητες. Η χρήση ποικίλων μεθόδων αξιολόγησης είναι σημαντική έτσι ώστε οι καθηγητές να εξασφαλίσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα των γνώσεων που αποκτήθηκαν από το μαθητή και να βεβαιωθούν ότι ανταποκρίνονται όσο το δυνατό καλύτερα στις δυνατότητες και ανάγκες των φοιτητών.

Για την αξιολόγηση της μάθησης θα χρησιμοποιηθούν τόσο διαμορφωτικές (formative) όσο και συνολικές (summative) μέθοδοι αξιολόγησης, και μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, γραπτές εξετάσεις (με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών και εκθέσεις), δοκίμια, κριτική θεώρηση ερευνητικών άρθρων, ετοιμασία ερευνητικών προτάσεων, συγγραφή ερευνητικών εκθέσεων, και παρουσιάσεις στην τάξη από τους φοιτητές.

Ο μεταπτυχιακός τίτλος MSc στη Σχολική Ψυχολογία απονέμεται μετά τη συμπλήρωση 150 μονάδων ECTS.

Με τη συμπλήρωση του προγράμματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  1. Επιδείξουν κατανόηση των επιπτώσεων των ατομικών διαφορών στη μάθηση και τη συμπεριφορά
  2. Εφαρμόζουν τις γνώσεις που αποκτήθηκαν σχετικά με το ρόλο του σχολικού ψυχολόγου στη διαγνωστική αξιολόγηση, τη συμβουλευτική και το σχεδιασμό εκπαιδευτικών και ψυχολογικών παρεμβάσεων
  3. Κατανοούν τις κύριες ψυχολογικές διαταραχές σε παιδιά και εφήβους, συμπεριλαμβανομένης της συμπτωματολογίας και των εμπειρικά εμπεριστατωμένων παρεμβατικών προσεγγίσεων
  4. Αναπτύξουν δεξιότητες στο σχεδιασμό και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και ψυχολογικών παρεμβάσεων στο σχολικό περιβάλλον
  5. Επιδείξουν ικανότητες στο σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης για τροποποίηση συμπεριφοράς στο περιβάλλον της τάξης
  6. Αξιολογούν κριτικά τις ψυχομετρικές ιδιότητες εργαλείων αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της εργασίας του σχολικού ψυχολόγου
  7. Χορηγούν διαγνωστικά εργαλεία σύμφωνα με τα υψηλότερα επαγγελματικά πρότυπα ηθικής
  8. Αναπτύξουν τεχνογνωσία στη χρήση συμβουλευτικών μεθόδων και αρχών για την αντιμετώπιση ποικίλων θεμάτων που επηρεάζουν τους μαθητές, όπως οικογενειακά προβλήματα, μαθησιακές δυσκολίες, διαπροσωπικές σχέσεις, συμβουλευτική σταδιοδρομίας κ.λπ.
  9. Αναπτύξουν υψηλού επιπέδου δεξιότητες στο σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και παρέμβασης που στοχεύουν στην προαγωγή της ακαδημαϊκής, κοινωνικής και συναισθηματικής ευημερίας των παιδιών, πάντα σε συνεργασία με το σχολείο και την οικογένεια
  10. Διαμορφώσουν δεξιότητες κριτικής αξιολόγησης και αξιολόγησης της καταλληλότητας και της αποτελεσματικότητας των εφαρμοζόμενων προγραμμάτων πρόληψης και παρέμβασης
  11. Επιδείξουν γνώσεις και κριτικό συλλογισμό για διάφορα σύγχρονα ζητήματα που επηρεάζουν το έργο των σχολικών ψυχολόγων, όπως η πολυπολιτισμικότητα και η διαφορετικότητα
  12. Αναπτύξουν γνώσεις στο σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των σταδίων ενός ερευνητικού έργου για την απάντηση ερευνητικών ερωτημάτων που αφορούν το πεδίο της σχολικής ψυχολογίας, χρησιμοποιώντας ποσοτική ή/και ποιοτική μεθοδολογία
  13. Συμπεριφέρονται με επαγγελματισμό, χρησιμοποιώντας τους ηθικούς και νομικούς κώδικες δεοντολογίας του επαγγέλματος ως κατευθυντήριες γραμμές και να αξιολογούν τακτικά την ποιότητα της εργασίας τους με βάση το μοντέλο του στοχαστικού επαγγελματία (reflective practitioner)
  14. Ασκούν το επάγγελμα της σχολικής ψυχολογίας με γνώμονα υψηλά ηθικά και επαγγελματικά πρότυπα, όπως αυτά περιγράφονται στον Κώδικα Δεοντολογίας του Κυπριακού Συμβουλίου Εγγραφής Ψυχολόγων (ΣΕΨ), καθώς και στον επίσημο Κώδικα Δεοντολογίας του Τμήματος Κοινωνικών Επιστημών
  15. Σέβονται και να εργάζονται αποτελεσματικά με την ευρεία ποικιλομορφία που αντιπροσωπεύουν άτομα διαφορετικών πολιτισμών, φύλου, εθνικότητας, φυλών, σεξουαλικού προσανατολισμού, θρησκειών, ηλικιών, φυσικής/νοητικής κατάστασης και άλλων ομάδων

Οι φοιτητές πρέπει να έχουν βαθμό “C” ή ψηλότερο σε όλα τα μαθήματά τους πριν μπορέσουν να προχωρήσουν στην Πρακτική Άσκηση. Εάν σε ένα ή περισσότερα μαθήματα, ο βαθμός που προκύπτει είναι κάτω από “C”, το συγκεκριμένο μάθημα ή μαθήματα θα πρέπει να επαναληφθούν πριν να προχωρήσει ο/η φοιτητής/τρια στην πρακτική άσκηση.

Section: A – Υποχρεωτικά Μαθήματα
Min. ECTS Credits: 135  Max. ECTS Credits: 135
Notes: 1) Το μάθημα PSYS-506 έχει ως προαπαιτούμενο μάθημα το PSYS- 503.
2) Το μάθημα PSYS-691A έχει ως προαπαιτούμενο μάθημα το PSYS-506.
3) Το μάθημα PSYS-691Β έχει ως προαπαιτούμενο μάθημα το PSYS-691A.

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-500 Ψυχολογία Διδασκαλίας και Μάθησης 7.5
PSYS-501 Διανοητική Ανάπτυξη: Θεωρία, Αξιολόγηση και Εφαρμογές 7.5
PSYS-502 Δυσκολίες Μάθησης 7.5
PSYS-503 Μέθοδοι Έρευνας και Στατιστική Ι 7.5
PSYS-504 Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις 7.5
PSYS-505 Ψυχοπαθολογία του Παιδιού 7.5
PSYS-506 Μέθοδοι Έρευνας και Στατιστική ΙΙ 7.5
PSYS-507 Ανάλυση, Αξιολόγηση και Τροποποίηση Συμπεριφοράς 7.5
PSYS-630 Ψυχομετρικές Μέθοδοι και Εργαλεία Μέτρησης 7.5
PSYS-631 Ψυχολογικές Παρεμβάσεις και Αξιολόγηση Προγραμμάτων 7.5
PSYS-632 Επαγγελματική Δεοντολογία 7.5
PSYS-633 Αξιολόγηση Παιδιών και Εφήβων 7.5
PSYS-680 Συμβουλευτική Ψυχολογία στο Σχολικό Πλαίσιο 7.5
PSYS-681 Σεμινάριο Πρακτικής Άσκησης Ι: Επαγγελματικές Δεξιότητες στη Σχολική Ψυχολογία 2.5
PSYS-630 Ψυχομετρικές Μέθοδοι και Εργαλεία Μέτρησης 7.5
PSYS-682 Πρακτική Άσκηση Ι 12.5
PSYS-691A Μεταπτυχιακή Εργασία Ι 7.5
PSYS-691B Μεταπτυχιακή Εργασία ΙΙ 7.5
PSYS-692 Πρακτική Άσκηση ΙΙ 20
PSYS-693 Σεμινάριο Πρακτικής Άσκησης ΙΙ: Διατύπωση και Επεξεργασία Περιπτώσεων 2.5

Section: B Μαθήματα Επιλογής
Min. ECTS Credits: 30  Max. ECTS Credits: 30
Notes: Οι φοιτητές πρέπει να συμπληρώσουν 1000 ώρες ολοκληρώνοντας το PSYS-682 Πρακτική Άσκηση Ι και το PSYS-692 Πρακτική Άσκηση ΙΙ. Το PSYS-695 Πρακτική Άσκηση ΙΙΙ είναι προαιρετικό για επιπλέον 500 ώρες.

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-695 Πρακτική Άσκηση ΙΙΙ 15

Section: C Unallocated Courses
Min. ECTS Credits: 0  Max. ECTS Credits: 0
Notes:

Semester 1

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-500 Ψυχολογία Διδασκαλίας και Μάθησης 7.5
PSYS-501 Διανοητική Ανάπτυξη: Θεωρία, Αξιολόγηση και Εφαρμογές 7.5
PSYS-502 Δυσκολίες Μάθησης 7.5
PSYS-503 Μέθοδοι Έρευνας και Στατιστική Ι 7.5

Semester 2

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-504 Εκπαιδευτικές Παρεμβάσεις 7.5
PSYS-505 Ψυχοπαθολογία του Παιδιού 7.5
PSYS-506 Μέθοδοι Έρευνας και Στατιστική ΙΙ 7.5
PSYS-507 Ανάλυση, Αξιολόγηση και Τροποποίηση Συμπεριφοράς 7.5

Semester 3

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-630 Ψυχομετρικές Μέθοδοι και Εργαλεία Μέτρησης 7.5
PSYS-631 Ψυχολογικές Παρεμβάσεις και Αξιολόγηση Προγραμμάτων 7.5
PSYS-632 Επαγγελματική Δεοντολογία 7.5
PSYS-633 Αξιολόγηση Παιδιών και Εφήβων 7.5

Semester 4

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-680 Συμβουλευτική Ψυχολογία στο Σχολικό Πλαίσιο 7.5
PSYS-681 Σεμινάριο Πρακτικής Άσκησης Ι: Επαγγελματικές Δεξιότητες στη Σχολική Ψυχολογία 2.5
PSYS-682 Πρακτική Άσκηση Ι 12.5
PSYS-691A Μεταπτυχιακή Εργασία Ι 7.5

Semester 5

Course ID Course Title ECTS Credits
PSYS-692 Πρακτική Άσκηση ΙΙ 20
PSYS-693 Σεμινάριο Πρακτικής Άσκησης ΙΙ: Διατύπωση και Επεξεργασία Περιπτώσεων 2.5
PSYS-691B Μεταπτυχιακή Εργασία ΙΙ 7.5

Το πιο πάνω πρόγραμμα ανά εξάμηνο είναι ενδεικτικό. Μερικά από τα μαθήματα είναι επιλογής και μπορούν να αντικατασταθούν με άλλα.

Dr Andreas Anastasiou

Associate Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences

Professor Menelaos Apostolou

Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences

Professor Marios Constantinou

Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences

Dr Polyxeni Georgiadou

Associate Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences

Professor Xenia Hadjicharalambous

Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences

Dr Lefki Kourea

Associate Professor
School of Education
Department of Education

Dr Maria Koushiou

Assistant Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences

Professor Ioulia Papageorgi

Associate Dean
Professor
School of Humanities and Social Sciences
Department of Social Sciences
Member of the Senate

Ms Nina Petrova Michael

Psychology Practicum Coordinator,
KESY

Dr Chara Demetriou

Adjunct Faculty

Dr Nicos Georgiou

Adjunct Faculty

Dr Photini Panagiotou

Go to Top