Με Επιτυχία Ολοκληρώθηκε η Ημερίδα «Διατροφικές Διαταραχές και Διαχείρισή τους στους Κύπριους Εφήβους»
Η ημερίδα βιωματικών εργαστηρίων διοργανώθηκε από το τμήμα Επιστημών Ζωής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και την Επιθεώρηση Βιολογίας του ΥΠΑΝ
Με ιδιαίτερη επιτυχία διεξήχθη στις 29 Ιανουαρίου 2025 στο αμφιθέατρο UNESCO του Πανεπιστημίου Λευκωσίας η Ημερίδα Βιωματικών Εργαστηρίων με θέμα «Διατροφικές Διαταραχές και Διαχείρισή τους στους Κύπριους Εφήβους». Η Ημερίδα διοργανώθηκε από το πρόγραμμα Διατροφής και Διαιτολογίας και το τμήμα Επιστημών Ζωής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας σε συνεργασία με την Επιθεώρηση Βιολογίας του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, η οποία συντονίζει το Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής της Υγείας (Ε.Δ.Σ.Π.Υ.).
Κεντρικός στόχος της ημερίδας ήταν, μέσα από τη διεξαγωγή βιωματικών εργαστηρίων, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε θέματα υγιεινής διατροφής, η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών καθώς και η πρόληψη διατροφικών διαταραχών με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας.
Το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων Προαγωγής της Υγείας (Ε.Δ.Σ.Π.Υ.) είναι καρπός συνεργασίας του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και του Υπουργείου Υγείας. Σκοπός του προγράμματος είναι η βελτίωση και προαγωγή της σωματικής, της ψυχικής και κοινωνικής υγείας των μαθητών/τριών, των εκπαιδευτικών, άλλων μελών του προσωπικού του σχολείου και κατ’ επέκταση της ευρύτερης κοινότητας.
Ο κάθε κύκλος του προγράμματος έχει διάρκεια δύο (2) χρόνια. Το κύριο θέμα μελέτης του προγράμματος Ε.Δ.Σ.Π.Υ.για τη διετία 2024-2026 είναι:
«Διατροφικές διαταραχές και διαχείρισή τους στους Κύπριους Εφήβους»
Στο πλαίσιο του προγράμματος υιοθετείται μια σύγχρονη μεθοδολογία ολιστικής προσέγγισης με στόχο όχι μόνον να παρέχει ένα ολοκληρωμένο και επαρκές σύνολο γνώσεων σε θέματα αγωγής υγείας που προβληματίζουν άμεσα το άτομο, αλλά ταυτόχρονα να γίνεται καλλιέργεια αξιών, υιοθέτηση στάσεων και συμπεριφορών, καθώς και καλλιέργεια δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Η εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων βοηθά σε μεγάλο βαθμό έτσι ώστε το σχολείο να συμβάλλει πραγματικά, μέσα από ενεργητική και βιωματική μάθηση, στην υλοποίηση των πιο πάνω στόχων.
Στο πλαίσιο της Ημερίδας διεξήχθησαν τρία βιωματικά εργαστήρια υπό την επίβλεψη της Δρος Ελένης Αντρέου, Καθηγήτριας Κλινικής Διαιτολογίας με εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές, σε συνεργασία με την κλινική διαιτολόγο κ. Χριστίνα Αριστοτέλους, την Καθηγήτρια Μέσης Εκπαίδευσης της Αγωγής Υγείας κ. Χριστίνα Κρητικού (PhD C) καθώς και την εγγεγραμμένη ψυχολόγο κ. Πέρσα Κορφιάτη (PhD C), οι οποίες έχουν εξειδίκευση στο θέμα των διατροφικών διαταραχών. Στα βιωματικά εργαστήρια έλαβαν μέρος 180 μαθητές/τριες από εννέα δημόσια σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, των επαρχιών Λευκωσίας, Λάρνακας και Αμμοχώστου.
Μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες και παρουσιάσεις, οι μαθητές και οι μαθήτριες ενημερώθηκαν για τα διαφορετικά είδη διατροφικών διαταραχών, τους κινδύνους που ενέχουν και τα πρώιμα σημάδια τους. Παράλληλα, είχαν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν προαιρετικά ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης.
Στη συνέχεια, εκπαιδεύτηκαν σε τεχνικές διαχείρισης συναισθημάτων, καθώς αυτά διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη και διατήρηση των διατροφικών διαταραχών. Μέσα από βιωματικές προσεγγίσεις, ανέπτυξαν δεξιότητες για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του άγχους και της πίεσης, χωρίς τη χρήση τροφής ως μηχανισμού ανακούφισης.
Η δράση ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητα με θέμα «Αγαπώ και Σέβομαι το Σώμα μου», η οποία στόχευε στην καλλιέργεια μιας θετικής και υγιούς εικόνας σώματος. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενίσχυσαν την αυτοεκτίμησή τους, κατανόησαν τις επιπτώσεις των κοινωνικών προσδοκιών και διερεύνησαν τη σύνδεση μεταξύ της αυτοεικόνας και των διατροφικών συνηθειών.
Στη διάρκεια του διαλείμματος προσφέρθηκε στους/στις μαθητές/τριες υγιεινό πρόγευμα από το Ίδρυμα Διατροφικών Διαταραχών και Παχυσαρκίας «ΜΑΖΙ», υπό την αιγίδα του οποίου διεξάχθηκε η Ημερίδα.
Τέλος, η ημερίδα ολοκληρώθηκε με την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων που αφορούσαν σε υγιείς διατροφικές συνήθειες καθώς και στη σημασία της διαχείρισης των συναισθημάτων στην πρόληψη των διατροφικών διαταραχών.