«Οιστός», Τεύχος 4

2021-22

Οργάνωση και Συμμετοχή διδακτικού προσωπικού σε Συνέδρια, Διαλέξεις, Σεμινάρια και Εργαστήρια

Δια ζώσης σεμινάρια/συνέδρια/ημερίδες

Η εργασιακή εξάντληση των Συμβούλων Επαγγελματικής Αγωγής, οι συνθήκες που τη δημιουργούν και οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να αντιμετωπιστεί συζητήθηκαν και αναλύθηκαν διεξοδικά στη διάρκεια του 8ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, που συνδιοργανώθηκε στις 10 Μάϊου από το Τμήμα Εισδοχής Φοιτητών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, την Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, τον Εθνικό Φορέα Δια Βίου Καθοδήγησης και το Εθνικό Κέντρο Πληροφόρησης για θέματα Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΚΠΕΕΚ) – Euroguidance Cyprus. Το συνέδριο είχε τίτλο «Η Ψυχική Ανθεκτικότητα του Συμβούλου Επαγγελματικής Αγωγής ως Αντιστάθμισμα στην Επαγγελματική Εξουθένωση».

Στη διάρκεια του Συνέδριου, καθηγητές του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, με ενδιαφέρουσες και εξαιρετικά χρήσιμες ομιλίες, αναφέρθηκαν στο ζήτημα του τρόπου εργασίας των ανθρώπων στην σύγχρονη κοινωνία, προβάλλοντας προβλήματα που θα μπορούσαν να αποφευχθούν. «Επιβραβεύουμε την υπερβολική εργασία. Επιβάλλεται περισσότερη ισορροπία και συνέπεια στη ζωή μας. Εθελοντικά γινόμαστε σκλάβοι της δουλειάς μας», υπέδειξε η Καθηγήτρια Έλενα Παπαναστασίου, Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής.

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα: https://www.unic.ac.cy/h-psychiki-anthektikotita-toy-symvoyloy-epaggelmatikis-agogis/#

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στις 7 Μαΐου 2022, στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, το ΠΑΓΚΥΠΡΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ, Βραβεία Άντερσεν και ALMA: «Λογοτεχνικές Δημιουργίες, Διδακτικές Ευκαιρίες». Το συνέδριο οργανώθηκε από τον Κυπριακό Σύνδεσμο Παιδικού και Νεανικού Βιβλίου (CYBBY) σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου και το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Οι τιμώμενοι Κύπριοι και Ελλαδίτες δημιουργοί που είναι υποψήφιοι για τα βραβεία Άντερσεν και Alma 2022, Άννα Κουππάνου, Δώρα Ορόντη, Άντρη Αντωνίου, Αργυρώ Πιπίνη, Βασίλης Παπαθεοδώρου και Κώστας Κατσώνης είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με το κοινό μέσα από βιωματικά εργαστήρια. Η Ελένη Περικλέους πρόεδρος του Συνδέσμου CYBBY, η Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου CYBBY και πρόεδρος του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, η Κατερίνα Καρατάσου, γραμματέας του Συμβουλίου CYBBY και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Frederick, η Χριστίνα Χριστοδούλου εκπαιδευτικός και αντιπρόεδρος του Συμβουλίου και ο Πέτρος Πανάου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο University of Georgia και επίτιμο μέλος του Συμβουλίου παρουσίασαν με εισηγήσεις τους δημιουργούς.

Διαδικτυακά συνέδρια/ημερίδες

Το 5ο Διεθνές Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Κτίζοντας Γέφυρες» (Building Bridges V(irtual) International Conference), το οποίο διεξήχθη μεταξύ 1–3 Ιουνίου 2022, με θέμα «Βέλτιστες Πρακτικές της Ενιαίας Εκπαίδευσης για Παιδιά με Αναπηρία σε Καιρούς Προκλήσεων», ολοκλήρωσε με μεγάλη επιτυχία τις εργασίες του. Στο Συνέδριο εγγράφηκαν άνω των 300 συμμετεχόντων και 45 ομιλητών από 12 διαφορετικές χώρες (Αίγυπτος, Δημοκρατία Βόρειας Μακεδονίας, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Ινδία, Κύπρος, Λετονία, Τανζανία, Τουρκία, Φινλανδία, Φιλιππίνες).

Το συνέδριο αποτέλεσε διαπανεπιστημιακή συνεργασία μεταξύ του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και του Τμήματος Προσχολικής, Πολυγλωσσικής και Ειδικής Εκπαίδευσης του University of Nevada – Las Vegas (ΗΠΑ). Κατά τον χαιρετισμό του στο συνέδριο, ο Ανώτερος Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Καθηγητής Κωνσταντίνος Ν. Φελλάς, τόνισε τη σημασία αντιμετώπισης προκαταλήψεων απέναντι σε μειονότητες (π.χ. άτομα με αναπηρία, άτομα με διαφορετική εθνική καταγωγή, φύλο και σεξουαλικό προσανατολισμό) και την καλλιέργεια στάσεων αποδοχής στη διαφορετικότητα. Ο Πρύτανης του University of Nevada – Las Vegas, Καθηγητής Chris L. Heavey, επισήμανε με τη σειρά του την κρισιμότητα του θέματος του συνεδρίου για τη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου και την αναγκαιότητα διάχυσης βέλτιστων πρακτικών στα σχολεία.

Οι κεντρικοί ομιλητές του διεθνούς συνεδρίου ανέπτυξαν τη φιλοσοφία της «Ενιαίας Εκπαίδευσης» (Inclusive Education) με βάση την πολιτική και πρακτική. Συγκεκριμένα, ο Καθηγητής Hannu Savolainen από το University of Eastern Finland εξήγησε πως η υλοποίηση του οράματος της Ενιαίας Εκπαίδευσης απαιτεί εκπαιδευτικές πρακτικές (π.χ. Positive Behavioral Interventions and Supports), που ενδυναμώνουν τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών και ενισχύουν το αίσθημα της αυτεπάρκειάς τους.

Με αυτό τον τρόπο, τα σχολεία θα μπορούν να οδηγηθούν σε πιο συμπεριληπτικές πρακτικές και θετικές στάσεις προς την Ενιαία Εκπαίδευση. Η Καθηγήτρια Wendy Cavendish από το University of Miami επέδειξε πως η κουλτούρα και η αναπηρία ερμηνεύονται μέσω διαθεματικής προσέγγισης, η οποία απαιτεί την υιοθέτηση πρακτικών αντανάκλασης. Σε μια τέτοια προσέγγιση πολιτικής, τα παιδιά με αναπηρία καθώς και οι οικογένειές τους βρίσκονται στο κέντρο της προσπάθειας, εξετάζοντας κατά πόσο η Ενιαία Εκπαίδευση λειτουργεί.

Οι εννέα παράλληλες συνεδρίες με 25 παρουσιάσεις και 5 ψηφιακές αναρτήσεις επικεντρώθηκαν σε θεματικές όπως: πρακτικές προώθησης της πολιτισμικής ετερότητας σε σχολεία και τάξεις χωρίς αποκλεισμούς, βέλτιστες πρακτικές διδασκαλίας κοινωνικών και μαθησιακών δεξιοτήτων μέσω της πολυεπίπεδης προσέγγισης, ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση παιδιών με αναπηρία, εκπαίδευση, καθοδήγηση και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών και θεραπευτικές προσεγγίσεις για εκπαιδευτικούς, οικογένειες και παιδιά.

Οι εργασίες του συνεδρίου ολοκληρώθηκαν με αποχαιρετιστήρια ομιλία από την Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Αγωγής, Καθηγήτρια Έλενα Παπαναστασίου, η οποία έκανε σύντομη ιστορική αναδρομή στην επιτυχή συνεργασία των δύο πανεπιστημίων στη διοργάνωση δύο διεθνών εκπαιδευτικών συνεδρίων και ευχαρίστησε τα μέλη της οργανωτικής και επιστημονικής επιτροπής, καθώς και παλαιότερα ιδρυτικά μέλη του συνεδρίου «Κτίζοντας Γέφυρες».

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του συνεδρίου.

Ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων Καθηγητής Παναγιώτης Αγγελίδης και η Δρ Χριστίνα Χατζησωτηρίου συμμετείχαν στο 7ο Φόρουμ Διαπολιτισμικού Διαλόγου και Μάθησης που διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Κοινωνιολογίας και Εκπαίδευσης του ΤΕΕΑΠΗ σε συνεργασία με το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών στις 18 Δεκεμβρίου 2021 (Παγκόσμια Μέρα Μεταναστών). Το Φόρουμ συγκέντρωσε διαδικτυακά πληθώρα ακαδημαϊκών που ασχολούνται με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση στην Ελλάδα και την Κύπρο ώστε να γίνει μια αποτίμηση του πεδίου σε θέματα θεωρίας, έρευνας, πολιτικών και διδακτικών πρακτικών.

Προσκεκλημένοι/ες ομιλητές/τριες σε διαλέξεις, σεμινάρια και εργαστήρια

Η ερευνητική ομάδα του συγχρηματοδοτημένου από το Erasmus+ έργου INDIe4All (Interactive Digital Content Platform for All) με στόχο τη δημιουργία προσβάσιμου ψηφιακού υλικού για άτομα με προβλήματα όρασης, διοργάνωσε στις 15 Νοεμβρίου 2021 ημερίδα ενημέρωσης με τη συμμετοχή ερευνητών, εκπαιδευτικών και άλλων ενδιαφερόμενων μερών με θέμα τη διάχυση των αποτελεσμάτων του ερευνητικού έργου. Ο Δρ Κυριάκος Δημητρίου προσκλήθηκε από τον συντονιστή του έργου Καθηγητή Mathieu Kessler από το Universidad Politécnica de Cartagena της Ισπανίας για να συμμετάσχει στην ημερίδα ως ομιλητής όπου παρουσίασε στους συμμετέχοντες πληροφορίες σχετικά με τη συμπερίληψη, τις εφαρμογές των νέων τεχνολογιών σε συμπεριληπτικά περιβάλλοντα μάθησης και συζήτησε τον ρόλο που μπορεί να παίξει η τεχνολογία στην προώθηση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στο σύγχρονο σχολείο.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ομιλία μέσω αυτού του συνδέσμου:
https://www.youtube.com/watch?v=u_Ah43VMGJo

Η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα προσκλήθηκε στις 16 Φεβρουαρίου 2022 να παρουσιάσει διάλεξη με θέμα: Τα σχήματα του οξύμωρου και του παράδοξου στην Αναγεννησιακή Λογοτεχνία: Χαρακτηριστικά και τρόποι προσέγγισης. Η διάλεξη απευθυνόταν στους Φιλολόγους Μέσης Εκπαίδευσης και αποτελούσε μέρος στη σειρά διαλέξεων «Η συνεξέταση μορφής και περιεχομένου σε συνάρτηση με τη διδακτική των σχημάτων λόγου». Η σειρά διαλέξεων επικεντρώθηκε στη συστηματική εξέταση και αποσαφήνιση της θεωρίας που αφορά τα σχήματα λόγου, καθώς και στην παρουσίαση των μεθοδολογικών αρχών που διέπουν τη διδασκαλία τους, στο πλαίσιο της συνεξέτασης μορφής και περιεχομένου και της κειμενοκεντρικής διδασκαλίας, ώστε να ακολουθείται κοινή γραμμή στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη Μέση Εκπαίδευση, με βάση τους Σκοπούς του Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας Γυμνασίου και Λυκείου. Η διάλεξη διοργανώθηκε από τις Διευθύνσεις Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου και το Τμήμα Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Karousiou, C. (2022). Presentation of School leadership in the Cyprus education system. “School Leadership 2020+: Trends & Challenges”, ESHA Delegation, 16 May 2022, University of Nicosia.

Στις 16 Μαΐου 2022, στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ των διευθυντών σχολείων της Ολλανδίας και της Κύπρου στο πλαίσιο του συνεδρίου «School Leadership 2020+: Trends & Challenges» κατά το οποίο δόθηκε η δυνατότητα για διεθνή διάλογο αναφορικά με τα ζητήματα προσανατολισμού και ηγεσίας της εκπαίδευσης μέσα από την προοπτική της ακαδημαϊκής έρευνας, της εκπαιδευτικής πολιτικής και της εκπαιδευτικής πρακτικής. Στη συνάντηση η Δρ Χριστιάνα Καρούσιου παρουσίασε πληροφορίες για την ηγεσία εντός του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος.

Karousiou, C. (2022). Presentation at Ed.G.E Educating Children and Young People on Gender Equality Conference, 18 May 2022, Severis Foundation.

Στις 18 Μαΐου 2022 πραγματοποιήθηκε, στο Ίδρυμα Σεβέρη, ημερίδα στο πλαίσιο του προγράμματος Ed.G.E κατά την οποία η Δρ Χριστιάνα Καρούσιου παρουσίασε πληροφορίες για το θέμα Παιδιά και Νέοι για την Ισότητα των Φύλων. Το Ed.G.E είναι ένα ευρωπαϊκό έργο που έχει στόχο να συμβάλει στην πρόληψη και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση των παιδιών και των εφήβων σχετικά με την ισότητα των φύλων. Η προώθηση της ισότητας των φύλων μεταξύ των παιδιών και των νέων μπορεί να επιτευχθεί μέσω πολιτισμικών δραστηριοτήτων και εργαλείων, συμπεριλαμβανομένων διαδικτυακών παιχνιδιών/εφαρμογών που βασίζονται στην τέχνη, και με την ταυτόχρονη ενίσχυση του ρόλου των σχολείων και των μουσείων.

Τα σεμινάρια που διοργάνωσε ερευνητική ομάδα του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με τίτλο «Πολιτισμικός Γραμματισμός μέσα από τον Διάλογο και την Επιχειρηματολογία με τη χρήση πολυτροπικών κειμένων» ολοκληρώθηκαν με επιτυχία. Τα σεμινάρια προσφέρθηκαν σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου στο πλαίσιο των προαιρετικών σεμιναρίων, συμμετείχαν 60 εκπαιδευτικοί προδημοτικής και δημοτικής εκπαίδευσης. Στα σεμινάρια αυτά έλαβαν μέρος ως επιμορφωτές οι διδάσκοντες και ερευνητές του Τμήματος: Μαρία Ευαγόρου, Χριστιάνα Καρούσιου, Μαρίνα Ροδοσθένους, Αγνή Στυλιανού, Μαρία Βρίκκη, Μαρία Χατζηαναστάση.

Πληροφορίες για το υλικό και σχετικές παρουσιάσεις μπορείτε να βρείτε εδώ: https://dialls2020.eu/el/επαγγελματικη-αναπτυξη/

Εισηγήσεις – Παρουσιάσεις σε συνέδρια

Fella, A., & Papadopoulos, T. C. (2022, June). Unveiling word reading: A balance between cognition and language. Paper presented at the 5th Building Bridges V(irtual) International Conference on Special and Inclusive Education. Virtual Conference.

Η συγκεκριμένη παρουσίαση εξετάζει τον ρόλο των εγγύτερων (proximal) και μακρινών (distal) γνωστικών λειτουργιών στην ανάπτυξη της ανάγνωσης και την ερμηνεία των συναφών δυσκολιών στην ελληνική γλώσσα.

Pittas, E. (2022, June). Integrating phonological/morphological awareness into teaching for making literacy classrooms inclusive for struggling readers/spellers. Building Bridges V(irtual) International Conference, University of Nicosia & University of Nevada, Las Vegas

Tα παιδιά με αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες, τα οποία δεν έχουν επαρκή εμπειρία με τον γραπτό λόγο, δυσκολεύονται να κατακτήσουν τον γραμματισμό. Η παρουσίαση αυτή αναδεικνύει τις δεξιότητες εκείνες που οι δάσκαλοι μπορούν να αναπτύξουν στη συμπεριληπτική τάξη για τη λείανση των δυσκολιών στην ανάγνωση και την ορθογραφημένη γραφή.

Rodosthenous-Balafa, M. & Chatzianastasi, M. (2022, June) Defining Wordless Texts and Explaining their ‘Added Value’ to Inclusive Classrooms, Building Bridges V(irtual) International Conference, University of Nicosia & University of Nevada, Las Vegas

Η ανακοίνωση αυτή παρουσίασε τα ειδολογικά χαρακτηριστικά των κειμένων χωρίς λόγια (εικονοβιβλίων και ταινιών μικρού μήκους). Εξήγησε τις δεξιότητες που καλλιεργούν σε μεικτές τάξεις και αναφέρθηκε πιο συγκεκριμένα στην επιπρόσθετη αξία που προσφέρει η διδασκαλία τους σε συμπεριληπτικά μαθηματικά περιβάλλοντα. Η ανακοίνωση αυτή αποτέλεσε το πρώτο μέρος ενός πάνελ ανακοινώσεων που συντονίζει η Δρ Ροδοσθένους σε συνεργασία με διδάσκοντες, ερευνητές και μεταπτυχιακή απόφοιτο του Τμήματος. Οι τίτλοι και τα ονόματα των ομιλητών των άλλων δύο ανακοινώσεων είναι:

  • Kourea, L. & Sotiriadou, A., Examining the Empirical Base of Wordless Texts for Students with Disabilities
  • Vrikki, M. & Sotiriadou, A., A Case Study of Exploring Dialogic and Argumentation Through Wordless Texts In a Fourth Grade Inclusive Classroom

Pittas, E. & Vasilopoulou, P. Literacy learning in children with speech sound disorders. Paper presented at the 8th Panhellenic Conference “Neos Pedagogos” [Contemporary Teacher], 7-8 May 2022. Athens (Hybrid)

Στο πλαίσιο του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τον «Παιδαγωγό του Σήμερα», το οποίο διοργανώθηκε από τον Επιστημονικό Σύλλογο του ΝΕΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ και πραγματοποιήθηκε από τις 7 έως τις 8 Μαΐου 2022, η Δρ Ευδοκία Πίττα σε συνεργασία με τη Μεταπτυχιακή της φοιτήτρια, Παναγιώτα Βασιλοπούλου, παρουσίασαν εισήγηση σχετικά με την κατάκτηση της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής σε παιδιά με φωνολογικές-αρθρωτικές διαταραχές. Σκοπός της συγχρονικής έρευνας ήταν η διερεύνηση της συσχέτισης μεταξύ των φωνολογικών-αρθρωτικών διαταραχών και της επίδοση της ορθογραφημένης γραφής και της ανάγνωσης στην πρώτη σχολική ηλικία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά με μέτρια αρθρωτική-φωνολογική διαταραχή παρουσίασαν υψηλότερη επίδοση στο τεστ ανάγνωσης σε σχέση με τα παιδιά με ήπια και σοβαρή αρθρωτική-φωνολογική διαταραχή, ενώ ως προς την ορθογραφία, τα παιδιά με ήπια αρθρωτική-φωνολογική διαταραχή παρουσίασαν υψηλότερη επίδοση σε σχέση με την επίδοση των παιδιών με μέτρια και σοβαρή αρθρωτική-φωνολογική διαταραχή.

Stylianou-Georgiou, A. & Pitri, E. (2022, April). Boundaries in artmaking-windows to expression. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA, USA. -Virtual presentation

Πώς θα μπορούσε η εννοιολογική οριοθέτηση κατά την εικαστική διαδικασία να οδηγήσει σε νέες δημιουργικές οδούς; Ο σκοπός της έρευνας που παρουσιάστηκε διαδικτυακά στο συνέδριο του AERA22  τον Απρίλιο του 2022 ήταν να εξετάσει τις επιπτώσεις του καθορισμού ορίων στη δημιουργία αφηγηματικών εικόνων που διευκολύνουν την πολυτροπική επικοινωνία και το παιχνίδι. Μια συνεργασία διδακτικού σχεδιασμού ανάμεσα στις διδάσκουσες των μαθημάτων της Διδακτικής των Εικαστικών, Δρ Ελίζας Πίτρη και της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας Δρ Αγνής Στυλιανού-Γεωργίου του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών εξελίχθηκε σε διεπιστημονική συνεργασία μεταξύ των  φοιτητών των αντίστοιχων μαθημάτων και ενός τοπικού δημοτικού σχολείου. Αρχικά, τα όρια στην εικαστική δημιουργία των φοιτητών αποδείχθηκαν παράθυρα σε καλλιτεχνική έκφραση με νόημα για την παραγωγή αφηγηματικών εικόνων και τη μετατροπή μέρους του πεζοδρομίου της αυλής του δημοτικού σχολείου σε πολυτροπικό χώρο παιχνιδιού. Η σημασία αυτής της συνεργασίας έγκειται στον τρόπο με τον οποίο η αφηγηματική τέχνη, προσφέροντας δημιουργικά ανοίγματα, μπορεί να ενθαρρύνει την ευέλικτη σκέψη κατά τη δημιουργική επίλυση προβλήματος για το σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού παιχνιδιού αφήγησης.

Fella, A., Christoforou, C., Loizou, M., & Papadopoulos, T. C. (2021, October). Phonological awareness in a consistent orthography in developing readers: Findings from ERPs. Online short presentation (Datablitz) at the 11th Annual Scientific e-Conference of the Center of Applied Neuroscience, Nicosia, Cyprus.

Η παρούσα έρευνα εστιάζεται στη χρήση Γνωστικών Προκλητών Δυναμικών για την κατανόηση της επίδρασης της φωνολογικής επίγνωσης σε παιδιά με αναγνωστικές δυσκολίες και τυπικά αναπτυσσόμενους αναγνώστες και αποτελεί, εξ’ όσων γνωρίζουμε, το πρώτο πείραμα που εξετάζει το συγκεκριμένο θέμα στην ελληνική γλώσσα σε νεαρούς πληθυσμούς.

Στις 10-12 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε υβριδικά στη Μόσχα το 37ο Διεθνές Συνέδριο για το παιδικό βιβλίο IBBY: Great Big World Through Children’s Books. Στο συνέδριο έλαβαν μέρος η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα, η Δρ Αγνή Στυλιανού και η επιστημονική συνεργάτης Δρ Μαρία Χατζηαναστάση. Τίτλος ανακοίνωσης: «Wordless picture books and creative ways to approach “cultural diversity” in education».

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στη σελίδα: https://ibbycongress2020.org/en/

Pittas, E. Integrating morphological awareness into teaching for making literacy classrooms inclusive. Effective teaching practices for poor readers and spellers. Paper presented at the Inclusive and Supportive Education Conference (ISEC), 3-5 August 2021. UCL, UK (Virtual)

Στo πλαίσιo του Συνεδρίου Inclusive and Supportive Education Conference, το οποίο διοργανώθηκε υπό τη σκέπη του Κέντρου για τη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (UCL Centre for Inclusive Education) και του Εθνικού Οργανισμού για την Ειδική Εκπαίδευση (National Association for Special Educational Needs (nasen) του Ηνωμένου Βασιλείου, που διεξάχθηκε από τις 3 έως τις 5 Αυγούστου 2021, η Δρ Ευδοκία Πίττα παρουσίασε εισήγηση με θέμα Effective teaching practices for poor readers and spellers. Με σκοπό την ανάδειξη συμπεριληπτικών πρακτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στόχος του σεμιναρίου ήταν η παρουσίαση δοκιμασιών ελέγχου και διδακτικών δραστηριοτήτων της μορφολογικής επίγνωσης οι οποίες μπορούν να ενσωματωθούν/αξιοποιηθούν κατά τη διδακτική πρακτική για τη λείανση των δυσκολιών στην ανάγνωση και την ορθογραφημένη γραφή σε συμπεριληπτικά περιβάλλοντα. Η μεταγλωσσική αυτή δεξιότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες καθώς τα ερευνητικά ευρήματα καταδεικνύουν ότι τα παιδιά δυσκολεύονται να αναπτύξουν τη δεξιότητα αυτή.

Pittas, E. Children’s early performance in Language Awareness predicts later achievement in literacy learning. Paper presented at the 56th International Conference “We need to talk about Literacy” of the UK Literacy Association (UKLA), 2-4 July 2021. Oxford, UK (Virtual)

Στο πλαίσιο του 56ου Διεθνούς Συνεδρίου για τον Γραμματισμό “We need to talk about Literacy”, το οποίο διοργανώθηκε υπό τη σκέπη του UK Literacy Association (UKLA) και πραγματοποιήθηκε από τις 2 έως τις 4 Ιουλίου 2021, η Δρ Ευδοκία Πίττα παρουσίασε εισήγηση με θέμα Children’s early performance in Language Awareness predicts later achievement in literacy learning. Η έρευνα αυτή κατέδειξε ότι η γλωσσική επίγνωση, ήδη από την πρώτη σχολική ηλικία, αποτελεί έναν αξιόπιστο δείκτη πρόβλεψης της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής στην Ελληνική γλώσσα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η φύση της σχέσης μεταξύ προφορικής και γραπτής γλώσσας και της επίγνωσης των παιδιών σχετικά με αυτή τη σχέση παρέχει μια σημαντική βάση για την κατάκτηση του γραμματισμού, δηλ. της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής. Τόσο σε θεωρητικό όσο και εμπειρικό επίπεδο, τα παραπάνω αποτελέσματα επιβεβαιώνουν την υπόθεση ότι η εμπειρία με τον γραπτό λόγο συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη στρατηγικών γλωσσικής επίγνωσης.

Pittas, E. (Invited speaker) Development of Language Skills in children with learning difficulties, dyslexia or language impairment. Postgraduate Programme ‘’Learning Difficulties and capabilities’’, Department of Education, DL, University of Patras, 18 May 2021.

Η Δρ Ευδοκία Πίττα ήταν προσκεκλημένη ομιλήτρια σε Webinar το οποίο διοργανώθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Π.Τ.Δ.Ε./Τ.Ε.Ε.Κ.Ε., του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, στις 18 Μαΐου 2021. Σ’ αυτό το διαδικτυακό σεμινάριο συζητήθηκαν οι βασικές αρχές της λειτουργίας του ορθογραφικού μας συστήματος και δόθηκε έμφαση στο πώς τα παιδιά μπορούν να ανακαλύψουν νέα πλαίσια και εργαλεία σκέψης, διά της γλώσσας, που θα τα βοηθήσουν να διαχειριστούν τις δυσκολίες στον προφορικό και γραπτό λόγο. Σειρά ερευνών των τελευταίων ετών έδειξαν ότι υπάρχει σημαντική σύνδεση ανάμεσα στην επίδοση των παιδιών στην ορθογραφημένη γραφή και ανάγνωση και στη μορφολογική τους επίγνωση, δηλ. στην ικανότητα του συνειδητού χειρισμού των μορφημάτων που απαρτίζουν τις λέξεις. Είναι μέσω αυτής της διαδικασίας που ως εκπαιδευτικοί, ειδικοί επαγγελματίες ή ψυχολόγοι μπορούμε να καλλιεργήσουμε τις μεταγλωσσικές δεξιότητες των παιδιών.

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, διοργάνωσε διήμερο συνέδριο, με θέμα: «Η Διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας στο Σύγχρονο Σχολείο». Το Συνέδριο διεξήχθη διαδικτυακά, στις 10 και 11 Φεβρουαρίου 2022 σε απογευματινό χρόνο, και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των σχολικών βαθμίδων, φοιτητές/φοιτήτριες, ερευνητές/ερευνήτριες, ακαδημαϊκούς κ.ά.

Το Συνέδριο εστίασε σε ζητήματα διδακτικής και διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Απώτερος στόχος του Συνεδρίου ήταν η συζήτηση σχετικών προοπτικών και εφαρμογών, στον ευρύτερο ελληνόφωνο χώρο. Στο Συνέδριο προσκλήθηκε η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους ανάμεσα σε άλλους ομιλητές, ειδικούς στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Τίτλος της εισήγησής της ήταν: Η καλλιέργεια του διαλόγου και του Πολιτισμικού Γραμματισμού στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση μέσα από εικονοβιβλία χωρίς λόγια. Οι εγγραφές συμμετοχής στο του συνέδριο ξεπέρασαν τις χίλιες.

Η Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος οργάνωσε διεθνές συνέδριο με τίτλο: Η φύση των πραμάτω: από τη γένεση στη διάχυση και την πρόσληψη του Ερωτοκρίτου. Η επιστημονική αυτή συνάντηση, τρίτη στη σειρά συνεδρίων με γενικό θέμα Ζητήματα ποιητικής και πρόσληψης του Ερωτοκρίτου, πραγματοποιήθηκε στη Σητεία από 22 έως 24 Ιουλίου 2022, με φυσική παρουσία των συνέδρων. Στο επίκεντρο των εργασιών του συνεδρίου τέθηκαν ζητήματα που αφορούν, αφενός, τη λογοτεχνικότητα του Ερωτοκρίτου όπως αυτή τεκμηριώνεται μέσα από τον πολυφωνικό διάλογο του ποιητή με την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, διαμορφωμένη κάτω από την επίδραση της ελληνορωμαϊκής παράδοσης στα χρόνια της πρώιμης νεωτερικότητας· κι αφετέρου, την ακτινοβολία της κρητικής Αναγέννησης και του Ερωτόκριτου σε πολιτισμικά περιβάλλοντα όπου το ποίημα του Κορνάρου και η ελληνική παιδεία έπαιξαν δεσπόζοντα ρόλο στη σφυρηλάτηση της νεοελληνικής ιδιοπροσωπίας από τον 18ο αιώνα έως τις μέρες μας.

Η Δρ Μαρίνα Ροδοσθένους προσκλήθηκε να παρουσιάσει εισήγηση με θέμα Τα σχήματα του οξύμωρου και του παράδοξου στον Ερωτόκριτο του Κορνάρο.

Σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς

Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε σειρά πέντε διαδικτυακών σεμιναρίων με τίτλο «Μαθησιακές Δυσκολίες, Αξιολόγηση και Τρόποι Διαχείρισης». Τα σεμινάρια προσφέρθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου στο πλαίσιο των προαιρετικών σεμιναρίων και απευθύνονταν σε δασκάλους της γενικής και ειδικής τάξης.

Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε διαδικτυακά σεμινάρια σε νηπιαγωγούς με τίτλο «Φωνολογική επίγνωση: Το κλειδί για την επιτυχημένη ανάγνωση;» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Στόχος του παρόντος σεμιναρίου ήταν η κατανόηση τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη του περιεχομένου, των διαστάσεων και των δεξιοτήτων της φωνολογικής επίγνωσης και η εμπέδωση της σχέσης μεταξύ της φωνολογικής επίγνωσης και της αναγνωστικής ανάπτυξης και των συναφών δυσκολιών.

Η Δρ Αργυρώ Φελλά πραγματοποίησε διαδικτυακά σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς με τίτλο «Μέθοδοι διδασκαλίας της ορθογραφικής δεξιότητας» σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου ήταν η περιγραφή και η συζήτηση αποτελεσματικών διδακτικών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία της ορθογραφίας σε μαθητές που εντοπίζουν δυσκολίες στη γραφή των λέξεων στα ελληνικά, όπως πηγάζουν από σύγχρονες θεωρίες για την ανάπτυξη και καλλιέργεια του ορθογραφικού λεξικού των μαθητών.

Στις 6 Απριλίου 2022, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή ημερίδα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών αναφορικά στην αξιοποίηση της παιδαγωγικής μεθόδου «μάθηση βάσει διερεύνησης» στη Θρησκευτική Αγωγή στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος «LIFE TWO – Learning Interculturality from Religions». Στην ημερίδα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τα σχολεία G.C. School στη Λευκωσία και Pascal School στη Λάρνακα. Την ημερίδα διοργάνωσαν και διεκπεραίωσαν οι Δρ Αιμίλιος Σολωμού, Δρ Μέλπω Ιακωβίδου και Δρ Χριστίνα Χατζησωτηρίου.

SHARE
Published On: October 14th, 2022|Categories: Blog, OISTOS|
Σεμινάρια εξ αποστάσεως (webinars) 2021-22
Το παραμύθι μου σ’ ένα κουτί

Εγγραφή στο Ενημερωτικό Δελτίο «Οιστός»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ομιλία Καθηγήτριας Άρτεμις Σπύρου, Michigan State University, στην τελετή αποφοίτησης της Σχολής Επιστημών Αγωγής 2023

H Καθηγήτρια Πυρηνικής Φυσικής στο Michigan State University, Άρτεμη Σπύρου μίλησε στους/στις αποφοίτους μας για το πάθος, τη δημιουργικότητα, την ευφυΐα, την ανθεκτικότητα στις δυσκολίες και την εύρεση λύσεων∙ κοινά στοιχεία που χαρακτηρίζουν έναν αποτελεσματικό ερευνητή και έναν μελλοντικό εκπαιδευτικό.

Αριστεύσαντες απόφοιτοι του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

Οι απόφοιτοι μοιράζονται τις εμπειρίες και τα εφόδια που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη και την περηφάνια τους για το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.  

Go to Top