Θεατροπαιδαγωγικές δράσεις στο Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας
Τον Δεκέμβριο 2024, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Staff Mobility for Teaching 2024-25, η Δρ Κωστή Κατερίνα, μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, επισκέφθηκε το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε μεταξύ 9 και 13 Δεκεμβρίου 2024 με στόχο την ανάπτυξη δικτύου συνεργασίας μεταξύ των δύο Τμημάτων σε ό,τι αφορά στην κινητικότητα φοιτητών και προσωπικού και στην έναρξη πιθανών κοινών ερευνητικών προγραμμάτων.
Το πρόγραμμα επίσκεψης της Δρ Κατερίνας Κωστή περιέλαβε μια σειρά από σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια που αφορούσαν θεατροπαιδαγωγικές εφαρμογές σε χώρους κοινωνικής αναφοράς. Αρχικά, στο μάθημα «Θεατρική Αγωγή και Γραμματισμός» του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Επιστήμες Αγωγής – Τέχνες στην Εκπαίδευση, η Κατερίνα Κωστή σε συνεργασία με τη Δρ Αύρα Ξεπαπαδάκου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών, παρουσίασε εισήγηση με θέμα τη θεατρική αγωγή, τον κριτικό γραμματισμό και τη συμπερίληψη στο σχολείο. Στη συνέχεια, στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών σε συνεργασία με τη Δρ Αγγέλα Χατζηπαντελή, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών, διοργανώθηκαν δύο εκπαιδευτικές θεατροπαιδαγωγικές δράσεις με εστίαση σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του μαθήματος της «Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης» παρουσιάστηκε από την Κατερίνα Κωστή τρίωρο σεμιναριακό μάθημα με θέμα την εφαρμογή θεατροπαιδαγωγικών παρεμβάσεων για την παραβατικότητα σε φυλακές ανηλίκων. Προηγήθηκε θεωρητική προσέγγιση του θέματος, κατά την οποία δόθηκε έμφαση σε έρευνες που έχουν γίνει διεθνώς και συνδέουν τις δράσεις αυτές με μια φιλοσοφία κοινωνικής ευαισθητοποίησης και συμπερίληψης. Ακολούθησε βιωματικό εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος με στόχο την εισαγωγή στην έννοια του εγκλεισμού και στις προκλήσεις που βιώνουν οι έγκλειστοι. Το δεύτερο τρίωρο σεμιναριακό μάθημα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος «Θεατρική Αγωγή και Θεατρικό Παιχνίδι». Σε αυτό το σεμινάριο, έγινε λόγος για την πρακτική του θεάτρου αναπόλησης, που στοχεύει στην ενδυνάμωση των ηλικιωμένων μέσω των αναμνήσεών τους και στην παραγωγή παραστάσεων στηριγμένων σε σκόπιμα καταγεγραμμένες ιστορίες τους. Στο θεωρητικό μέρος αναλύθηκαν η θεωρητική βάση και οι πρακτικές εφαρμογής με έμφαση στη διαγενεακή προσέγγιση. Το εργαστήριο που ακολούθησε βασίστηκε σε τεχνικές θεάτρου και στην πρακτική της αναπόλησης για την τρίτη ηλικία.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, η Κατερίνα Κωστή είχε την ευκαιρία να επισκεφτεί τις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και να ενημερωθεί από την Αγγέλα Χατζηπαντελή για τις υπηρεσίες και την ακαδημαϊκή στήριξη που παρέχονται από το Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών σε φοιτητές και φοιτήτριες δημοτικής και προδημοτικής εκπαίδευσης. Η συνεργασία και οι συζητήσεις που τροφοδότησε έθεσαν τις βάσεις για μια περαιτέρω επικοινωνία των δύο Τμημάτων, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, στο πλαίσιο τόσο της ανταλλαγής φοιτητών και φοιτητριών όσο και της ενίσχυσης του προσωπικού και της έναρξης μιας γόνιμης ερευνητικής συνέργειας.
Η επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας ήταν σίγουρα ωφέλιμη για όλα τα συμβαλλόμενα μέρη και, κυρίως, για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που συμμετείχαν στις θεατροπαιδαγωγικές δράσεις. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αγκάλιασαν τις δράσεις με ενδιαφέρον και ευαισθησία και έδειξαν προθυμία να εφαρμόσουν ανάλογες διδακτικές δραστηριότητες στην πρακτική τους άσκηση και στη μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία. Χαρακτηριστικά, μία φοιτήτρια διατύπωσε την εμπειρία που αποκόμισε σε ένα χαϊκού:
Μορφώσου τώρα για να ελευθερωθείς και βρες το φως σου.
Δρ Αγγέλα Χατζηπαντελή
Επίκουρη Καθηγήτρια στο Δράμα στην Εκπαίδευση και τη Θεατρική Αγωγή
Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας