Στα πλαίσια της συνεργασίας της έδρας UNESCO και του Τμήματος Παιδαγωγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, με το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, έχει πραγματοποιηθεί εκπαιδευτική δράση στις 6 Δεκεμβρίου 2023 στον χώρο του μουσείου, με έμφαση τη λαϊκή παράδοση και τον πολιτισμό του τόπου μας.

Η δράση ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας των φοιτητών/τηριών και διδασκουσών των μαθημάτων Δραστηριότητες Προσχολικής Αγωγής και Διδακτική των Εικαστικών κατά τη διάρκεια του Χειμερινού Εξαμήνου 2023. Συγκεκριμένα, το πλαίσιο των δραστηριοτήτων των δύο μαθημάτων τροποποιήθηκε, ώστε να δοθεί έμφαση στη μουσειακή αγωγή για παιδιά προσχολικής ηλικίας και την επικαιροποίηση των έργων τέχνης.

Στον ισόγειο χώρο του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης στις 6 Δεκεμβρίου, αρχικά πραγματοποιήθηκε δραματοποιημένη αφήγηση που ετοιμάστηκε μαζί με τις φοιτήτριες νηπιαγωγούς με τίτλο «Το σκανταλιάρικο Στοιχειό του Πηγαδιού». Η έμπνευση προήλθε από τον ομώνυμο λαϊκό μύθο και εγείρει με χιούμορ ζητήματα που αφορούν στη βασική ιδέα Ταυτότητα-Κοινότητα. Η αφήγηση αποτέλεσε την αφόρμηση για συμμετοχή 20 παιδιών νηπιαγωγείου σε αναπτυξιακά κατάλληλες και δημιουργικές δραστηριότητες στον χώρο του ισογείου του μουσείου. Οι δραστηριότητες είχαν οργανωθεί με βάση τα συγκεκριμένα εκθέματα και την πιο πάνω βασική ιδέα που εμπίπτει στους άξονες του Αναλυτικού Προγράμματος Προσχολικής Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, συνεχίζοντας το σενάριο από την αφήγηση, τα παιδιά σε μικρές ομάδες ύφαιναν σε αυτοσχέδιους αργαλειούς, εκτελούσαν μουσικές παρτιτούρες με παραδοσιακές κολοκύθες, έπαιξαν ένα επιδαπέδιο παιχνίδι, ξέμπλεξαν κλωστές και χόρεψαν παραδοσιακά τραγούδια μαζί με τις φοιτήτριες. Οι δραστηριότητες κατέληγαν αντίστοιχα στη σημασία της αναζήτησης της γνώσης, της συνεργασίας, του χιούμορ και της υπομονής, στάσεις ζωής που συμβάλουν στη δημιουργική επίλυση προβλήματος.

Η εκπαιδευτική δράση βασίστηκε σε σύγχρονες προσεγγίσεις μουσειακής εκπαίδευσης που τονίζουν την ενεργό εμπλοκή των παιδιών σε δραστηριότητες στο χώρο ενός μουσείου. Κάθε έργο (λαϊκής) τέχνης αντανακλά την κοινωνική συνείδηση μιας εποχής, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί πηγή μιας καινούριας αισθητικής συγκίνησης. Με οπτικό τρόπο, εγείρει ερωτήματα και αποτελεί σημείο αναφοράς για επανεξέταση ιδεών και ανανέωση συναισθημάτων. Στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης τα παιδιά έχουν πιο άμεσα τη δυνατότητα απόκτησης γνώσης για τις τεχνικές, μέσα/υλικά και αξιοποίηση των μορφών λαϊκής τέχνης. Πέρα όμως από το αυτό, ο ίδιος χώρος παρέχει τη δυνατότητα στον/στην εκπαιδευτικό να εγείρει ερωτήματα, να επανεξετάσει ιδέες και να ανανεώσει συναισθήματα με τέτοιο τρόπο ώστε να επικαιροποιούνται τα έργα είτε με μικρή, είτε με μεγάλη απόκλιση από την αρχική εμπειρία που παρείχε στον χρήστη, προχωρώντας έτσι από την παράδοση στη μετάβαση και τον μετασχηματισμό.

Ευχαριστούμε θερμά το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης για τη συνεργασία!

Δρ Αντωνία Μιχαηλίδου
Λέκτορας
Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Δρ Λίζα Πίτρη
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Διδακτικής των Εικαστικών
Τμήμα Παιδαγωγικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας